söndag 23 januari 2011

Året som gick - Q4 2010

Efter vissa påtryckningar så inser jag att det är dags att göra bokslut för träningsåret 2010. Sista kvartalet innehöll mycket roligt, bl a nytt pers på milen och nytt distanspers.

Oktober:

Oktobers höjdpunkt var Hässelbyloppet på det snygga datumet 101010. Eftersom det gick så bra på Kistaloppet när vi värmde upp med att springa till starten, så bestämde Miranda och jag oss för att även springa till Hässelby. När vi kom fram visade det sig att det var 10km till Hässelby, coolt tänkte vi att värma upp i 10km. Kanske lite udda. Innan loppet mötte vi upp Mirandas mamma, Alex och Lina för att tagga igång innan start. Alex ställde sig långt fram i starten, tror att han tänkte ta rygg på Musse. Miranda, Lina och jag ställde oss lite längre bak. Eftersom Kistaloppet gick så bra, så satsade jag denna gång på att klara sub40. Okej, det var kanske inte rimligt men hade jag flyt och en riktigt bra dag så. I cirka 5km höll jag tempot, men sedan gick det allt trögre. När jag kom in på stadion så var jag ganska säker på att slå personbästa och i mål visade klockan på 40.35. Riktigt bra avslutning på säsongen. Även Lina och Alex slog pers, så det var en riktigt bra dag Runner´s Five. Efter loppet bestämde Miranda och jag oss för att även springa hem, ett bra långpass med fartökning i mitten. 3x10km den 10/10-2010 alltså.

Utöver Hässelbyloppet så körde vi även några långpass med Runner´s Five samt att jag skrev in mig på crawlkurs på Kronobergsbadet. Simträningen inför min triathlonsatsning hade kommit igång.

November:

Första lördagen i november styrde Runner´s Five upp Vintermaran. Vintermaran var en lite vintrigare version av Stockholm Marathon, dvs vi körde samma bana men temperaturen var en helt annan. Stämningen var dock minst lika hög som under originalet, kanske inte från allmänheten men absolut bland löparna. Under dagen slog många sina distansrekord och för varje rekord blev det en rejäl stämningshöjning. Det är så jäkla roligt att få uppleva när andra löpare slår sina rekord. Förutom detta så hade vi ett fantastiskt väder under dagen.

Dagen efter Vintermaran åkte 4/5 av Runner´s Five ner till Jönköping för att träffa den femte, Susanne alltså, för att göra kroppsfettsmätning och lite andra tester. Det var en riktigt mysig heldag med mycket skratt och en hel del intressanta resultat. Det skall bli väldigt intressant att göra en uppföljning på dessa tester och se om något har hänt under vintern.

Vidare under november så gick jag med i Stockholm City Triathlon Club och första passet genomfördes 14/11. Passet var ett 90-minuterspass i 50-metersbassäng och jag upplevde det som ganska jobbigt eftersom jag inte var van vid den längden. Och då var det ända "bara" teknik. Men, det har hänt lite sedan dess kan jag lova.

December:

För många brukar december vara svårplanerad när det kommer till träning. Det är så mycket som skall hinnas med i planeringsväg inför jul och så. Själv så lyckades jag klämma in 25 träningspass, inte illa.



Mycket var roligt under december, men Tomtetåget var såklart det absolut roligaste. Återigen var det ett evenemang som Runner´s Five med Susanne i spetsen arrangerade. Återigen var det ett evenemang där många slog sina distansrekord, däribland jag själv. Vi utgick från Jönköpings C och sprang längs Vätterns östra sida upp till Gränna där vi färjade över för att fortsätta vår tur ute på vackra Visingsö. Vi som höll ut längst samlade ihop 50km. Kvällen avslutades med julbord och lite dans.



En annan höjdare under december var Gemensam träningsdag som Löparjanne initierade. Bakgrunden var att Janne denna dag för ett år sedan drabbades av en stroke efter ett träningspass runt sjöarna och därför ville ta "revansch" i sällskap av löparvänner. Vilket fantastiskt fint initiativ. I vanlig ordning mötte jag nya trevliga människor. Speciellt roligt var det att få springa med en tidigare vinnare av Stockholm Marathon, Ingmarie Nilsson, som hade mycket att dela med sig av.

Träningsåret avslutades hemma i Övik där jag firande jul och nyår. Eftersom jag har en äldre bror som också gillar att träna så brukar det inte dröja länge innan första passet är avverkat. Efter att kommit upp på kvällen den 23:e så dröjde det inte längre än till julaftonsmorgonen innan vi körde första passet. När jag klev upp på morgonen var det 27,5 grader kallt ute och när vi började springa hade temperaturen stigit till 26,5 grader. Vi klädde på oss allt vi hade för att inte frysa, och framförallt gällde det att täcka så mycket hud som möjligt.


Under dagarna i Övik fick jag även ihop fyra skidpass. Sista passet klämde jag in på nyårsaftonen och jag hade bra precis en timmas slottid innan det var gemensam bastu hos värdfamiljen för nyårsfesten. Den chansen missade jag inte, men jag fick ta i lite extra för att hinna i tid.

Summa summarum så har jag haft ett helt fantastiskt tränings- och tävlingsår. Många nya trevliga människor har dykt upp i mitt liv och erfarenheterna har blivit många.

Nu är 2010 summerat och nu ser jag mycket fram emot 2011 och jag hoppas att ni följer med mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar