måndag 17 januari 2011

Björns laxlåda

Björns laxlåda
Resan går vidare. Resan genom kokboken Ferry Food LCHF. Idag kom turen till Björns laxlåda.Tanken var att jag skulle göra något lätt och snabbt. Okej, det var inte någon stor kockprestation men det tog allt lite längre tid än jag tänkt mig. Såhär gjorde jag:

Jag vispade ihop fyra ägg, tre dl grädde och 1dl riven ost. Björn skulle såklart tagit Västerbottenost, jag valde ett annat alternativ. Sedan placerade jag 200 gram rökt lax i en smord form, täckte med 500 gram frysta grönsaker och hällde sedan på äggvispet. Formen ställde jag sedan in i ugnen som var uppvärmd till 200 grader i 20 minuter. Okej, jag tyckte inte riktigt att den var klar efter 20 minuter så den fick säkert stå 15-20 minuter till.

Jag tyckte inte riktigt att jag fick lådan att stanna trots att jag nästan fördubblade tiden i ugnen, kanske berodde det på valet av grönsaker. Kanske berodde det på storleken på formen. Jag får nog pröva mig fram. Smaken var det absolut inget fel på, men jag hade önskat mig en fastare konsistens.

Aningens lös låda.

2 kommentarer:

  1. Om man kör färska grönsaker då? Broccoli, morötter osv. Så slipper man slavset från när de tinar..?

    SvaraRadera
  2. Helt rätt Miranda, det gäller nog att använda grönsaker som inte släpper ifrån sig så mycket vatten. Jag får testa vidare helt enkelt :-)

    SvaraRadera