onsdag 19 januari 2011

Viltgryta med skogssvamp


Ikväll var jag i farten igen. På min resa genom Ferry Food LCHF alltså. När jag bläddrade i boken första gången så fastnade jag för Viltgryta med skogssvamp direkt. Det var ingen lågoddsare att den skulle gå ut som en av de första rätterna som jag skulle testa. Grytor står verkligen högt på min lista, det spelar inte så stor roll vilken typ. Denna gryta tog kanske lite längre tid att göra än de flesta, ett knappt dygn faktiskt. Det berodde i och för sig på att köttet skulle ligga i marinad över natten, men sedan gick det ganska fort. För att inte tappa tempo så ger vi oss in i matlagningen direkt.

Förberedelser:
Igår skar jag alltså upp köttet i "grytbitar", jag tog ½kg fransyska av älg, men det går naturligtvis bra med vilket viltkött som helst. Ja, man kan t o m använda "vanligt" nötkött. Marinaden som jag la köttet i bestod av en gul lök, 4dl rödvin, 1msk olivolja, 6 krossade enbär, 1 lagerblad och lite timjan. Kött och marinad fick stå i en försluten bunke över natten.

Idag så började jag med att sila av marinaden och brynte köttet i en stor gryta. Även löken från marinaden gick i grytan för att brynas. Efter några minuter så hällde jag på marinaden och klämde i en par matskedar tomatpuré och sedan fick det sjuda i 10 minuter.



Under tiden hackade jag två gula lökar, två gula paprikor och två morötter. Dessa brynte jag i en stekpanna tillsammans med en burk hela champinjoner. Enligt receptet skulle det vara skogsvamp typ kantarell eller karljohansvamp, men det hade jag inte tillgång till. När detta brynts ett tag la jag det i grytan, hällde på 2dl grädde och lät det småkoka i 20 minuter. Salta och peppra gör man efter eget huvud när man känner för det.

Grytan smakade riktigt bra och jag kom verkligen laddad till kvällens simpass. Denna tycker jag verkligen att ni skall prova att göra, det funkar alltså till och med att göra mitt i veckan om man har tid att förbereda lite.

Mums!

2 kommentarer:

  1. Kul projekt, att leta sig igenom en kokbok så. Lite inspirerad av det har jag faktiskt börjat med ett liknande, fast med Colting istället för Ferry :)
    Första delen här om du är intresserad: http://sponsoredbydestiny.blogspot.com/2011/01/projekt-kott-episod-i-lattlagad.html

    Ha de bra!

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillar mitt "projekt". Det ska bli kul att se skillnaderna mellan Ferry och Colting också.

    SvaraRadera