lördag 15 januari 2011

Ferry Food - recensionen

God morgon!

I vanlig ordning sitter jag med en kopp kaffe såhär på lördagmorgonen. Men idag tänkte jag starta dagen med att recensera den bok jag köpte igår kväll. Det hör inte till vanligheterna.

Ferry Food - Björn Ferry berättar om dieten som gav honom OS-guld


Titel: Ferry Food LCHF
Författare: Björn Ferry och Cathrine Schück
Förlag: Norstedts

Boken är uppbyggd i två delar, där vi i den första får lära känna Björn en aning, hur hans intresse för LCHF väcktes, hur han la om sin kost under sommaren 2009 och följa hans utveckling fram till Vancouver-OS i februari 2010. Den andra delen är i formen kokbok där Cathrin Schück presenterar ett flertal maträtter som är influerade av den mat som Björn numera äter.

"Björndelen" av boken är mycket intressant för den som vill förstå bakgrunden till att Björn valde att lägga om sin kost från kolhydratrik till kolhydratfattig. Björn för ett resonemang som är lätt att förstå och hänga med i samtidigt som det är ganska underhållande skrivet. Precis som författaren själv kan vara när tv-kamera och mikrofon sticks under näsan på honom. Inte för inte blir han ofta kallad åsiktsmaskin, vilket inte är så vanligt i idrottsvärlden numera.

"Kokboksdelen" är skriven på ett lättbegripligt sätt med inriktningen "...kokbok tänkt för dig som är mer intresserad av vad du äter och hur det påverkar din kropp än av hur lång tid det tar att laga den.". Denna inriktning tilltalar mig i hög grad. Recepten bygger på den mat som vanligtvis serveras i den del av landet som Björn kommer ifrån, han är uppvuxen i Storuman i Västerbottens inland, dvs mycket viltkött, fisk, bär och naturligtvis Västerbottenost. Bland recepten hittar man både snabba lättlagade rätter för vardagen och lite mer avancerade för fest, dessutom finns ett antal recept på godis och efterrätter. Det finns alltså något för alla tillfällen och jag är övertygad om att jag kommer att testa de allra flesta. Frågan är bara var jag skall börja. Eftersom jag har ynnesten att ha en del älgkött i frysen ligger någon av viltgrytorna bra till, eller så kan det bli någon av renskavsrätterna. Jag har redan nu en känsla av att jag kommer att rapportera av här på bloggen vilka jag provar, hur det går och hur resultatet ser ut.

Ha nu en strålande och aktiv lördag!

2 kommentarer:

  1. Låter kalas, jag måste verkligen köpa den där boken. Stod och bläddrade i den idag men har önskat mig den i födelsedagspresent så man får väl vänta ett tag.

    SvaraRadera
  2. Beffa, jag kan verkligen rekommendera den för jag gillar upplägget och valet av recept.
    Grattis i förskott! ;-)

    SvaraRadera