fredag 28 januari 2011

Imorgon ska det testas

Imorgon är det dags för årets, och säsongens, första testdag med klubben. Det kommer två till, innan tävlingssäsongen drar igång och efter säsongen. Det vi skall testa är diverse styrketester samt maximal syreupptagningsförmåga, dvs VO2-max. Den sistnämnda görs genom ett sk Coopers test där man springer så långt man kan på 12 minuter, eller som i vårt fall springer 3000m så fort man kan. Styrketesterna vet jag inte så mycket om, men det lär handla om armhävningar, sit ups etc.

Efter gårdagens simpass så diskuterade vi dessa tester och då berättade en kille om dessa tester och han berättade även att man tidigare körde plankan som test, men det gör man inte längre. Anledningen vet jag inte om vi gick in på, men jag kan gissa att det beror på att klubbrekordet på 15 minuter kan leda till väl utdragna tester.

Fattar ni, 15 minuter. Det är helt sanslöst! Jag tror bara att jag maxat en gång och då gjort tre minuter.
Men 15 minuter!!!

Hur många har du gjort?

3 kommentarer:

  1. 15 minuter är ju helt galet! Jag har gjort 4 min 30 sek som längst. Men det var ett tag sen så jag borde orka längre nu.

    SvaraRadera
  2. För nått år sedan under försäsongsträningen, när jag spelade fotboll, körde vi plankan i tolv minuter (skiftade position var tjugonde sekund).. en riktig utmaning! :)

    SvaraRadera
  3. Wow, ni är riktigt starka!
    Plankan är ju en av de mest kompletta styrkeövningarna, så man skulle kanske lägga lite tid på det. Det vore ju en kul utmaning att se om man kan komma upp i era nivåer. Hm, kanske tar jag den :-)

    SvaraRadera