söndag 16 januari 2011

Renskav med kantareller och lingon

Renskav med kantareller och lingon.

Då så, nu har jag testat första rätten ur Ferry Food LCHF, boken som jag köpte i fredags och gav en kortare recension av igår. Först ut var Renskav med kantareller och lingon, en väldigt enkel men samtidigt mycket god rätt. Såhär gjorde jag:

Jag började med att skala och hacka en gul lök och en vitlök och fräste dom tills de blev mjuka och fick en lätt färg. När löken var redo klippte jag ner ett paket bacon och lät fräsa en stund. Innan jag åkte och handlade övriga ingredienser så la jag torkade kantareller i blöt, vilka jag lät rinna av och tillsatte lök- och baconblandningen. Det går naturligtvis lika bra med färska kantareller. Sedan i med ett paket renskav, som fick fräsa med några minuter. När de fräst klart så hällde jag i 2-3 dl grädde, allt efter tycke och smak, och det hela fick koka lätt några minuter. Salta och peppra gör man efter egen smak. Under tiden hade jag kokat upp fryst blomkål samt tinat lite lingon, till servering. Resultatet ser ni ovan och nedan ser ni kocken in action.

Kock i aktion.

2 kommentarer:

  1. Måste vara en schysst köksfläkt du har som kräver mössa! ;-) Renskaven ser väldigt god ut!

    SvaraRadera
  2. Haha, ja det är ett jäkla drag i mitt kök ;-)
    Renskaven var riktigt god, den måste du testa!

    SvaraRadera