tisdag 18 januari 2011

Kvällens simpass

Denna vecka är en teknik-/återhämtningsvecka, när det kommer till klubbens upplägg. Som de tidigare teknik-/återhämtningsveckorna så har vi på tisdagspasset koncenterat oss på taglängd och grepp. Dvs, fokusera på att komma så långt som möjligt på varje simtag. Innan passet blev vi uppmanade/utmanade att göra bomben och samtidigt avge ett tjut. Självklart nappade jag på det :)

Såhär såg passet ut:

200 insim

Teknik
2x50 enarms
2x50 catch-up
2x50 skovel
2x50 återföring

3x(4x50) Taglängdsfokus - vila 15-20
- Räkna armtagen. Första längden vanligt, därefter 1-2 armtag färre per längd.
- Försök att ha samma tryck på frånskjut och benspark hela tiden.
- Fokusera på grepp och drag. Försök att få med så mycket vatten som möjligt under armen. Tänk på "badbollen under armen" och sträck ut/bak ordentligt.

100 Bad/Ej frisim

X x100 25 knutna - 25 vanligt start 2.40 eller vila 30
- Knutna: Försök att hålla LÅG frekvens. Avslappnad simning.
- Vanligt: Fokus på grepp, känn skillnaden på trycket mot armen. Fortfarande lägre frekvens än normalt, men öka farten och tryck på lite mer.
- Gör så många ni hinner fram till avbad.

Avbad

I motsats till förra veckan kände jag mig ganska pigg i vattnet, vilket torde tyda på att jag var sliten förra veckan men även att jag återhämtat mig bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar