måndag 15 november 2010

Bioimpedans, Åstrand etc.

Runner´s Five

Förra söndagen gjorde jag tillsammans med mina vänner i Runner´s Five lite tester hos Susanne på Hudoteket. De tester vi gjorde var Bioimpedansmätning, Åstrandstest och sist ett styrketest. Bioimpedansmätning, som också kallas kroppsfettsmätning, är ett sätt att med hjälp av en våg som skickar svaga strömmar genom kroppen mäta kroppssammansättningen. Åstrandstestet är ett konditionstest som bygger på filosofin att en kropp förbrukar en viss mängd syre för att utföra arbete vid en viss belastning och genom att cykla på en testcykel under sex minuter och sedan kontrollera pulsen kan man få fram syreupptagningsförmågan. Det styrketest vi gjorde var i form av antalet armhävningar vi klarade av.

Jag har gjort en kroppsfettsmätning tidigare och det var knappt två år sedan och jag kan säga att det hänt en del sedan dess, vilket jag i och för sig inte var helt omedveten om. Testresultaten ser ni nedan, de gamla siffrorna inom parentes:

Vikt - 74,6kg (90,5kg)
BMI - 23,0 (28)
Fett% - 13,2 (21,2)
Fettmassa - 9,9kg (19,2kg)
Fettfri massa - 64,8kg (71,3kg)
Total vattenmängd - 47,4kg (48,1kg)

Kommentar: Ja, vad säger man? 9,7kg mindre dödvikt att släpa runt på är ju inte fel för någon, men för en löpare är det såklart en jäkla skillnad. 6,5kg mindre muskler undrar man ju såklart över, men det är kanske så att det man inte använder förlorar man. Styrketräning är inget som jag prioriterat de senaste åren, men som Susanne sa så är det något jag kan göra så är det att lägga på lite muskler.

Jag på vågen, intresset var såklart stort hur det fungerade.

Efter många om och men så fick vi tillslut ordning på den motionscykel som vi skulle använda för Åstrandstestet. Först ut på banan var jag och efter tuning så visade sig min puls vara 117 slag/min vid en effekt på 150 Watt och kadens på 50 varv/min efter sex minuter cykling. Resultatet av detta visar att min maximala syreupptagningsförmåga är 4,6 l/min eller 62ml/kg/min. I tabellen för värdering av syreupptagningsförmågan för min ålderskategori så ligger Mycket hög på 4,4 l/min respektive 54 ml/kg/min och för Elit 5,4 l/min respektive 70 ml/kg/min.

Kommentar: För löpare, till skillnad mot exempelvis simmare, så är vikten en viktig parameter varför jag är speciellt nöjd med att mitt värde på ml/kg/min är något "bättre". Men, med tanke på att jag behöver lägga på lite muskler så behöver jag också kämpa på med att förbättra konditionen. Å andra sidan, det är inte dessa siffror som är viktiga utan vad klockan säger när mållinjen passeras.

4 kommentarer:

  1. SHITT VILKEN SKILLNAD THOMAS! Stort grattis, hade ingen aning om att det var en sådan prestation du satt inne med :)

    SvaraRadera
  2. Härliga värden Tomas!! Riktigt kul!
    Men måste inflika lite...på ett Åstrandtest vill man att försökspersonen når mer än 130 slag/min (full slagvolym) Du borde kört på mer watt (testledaren borde ha sett till det!) Detta ger ett mer exakt resultat speciellt för dig som är vältränad.

    Du som löpare borde prova göra ett Coopertest för att mäta VO2 max, troligen är din löpekonomi så bra att det ger ett bättre resultat än på ergometercykel.

    Varför ska du skaffa mer muskler? Utveckla gärna? Gör det dig till bättre löpare? Eller vill du bara "vara snygg naken" ;o)

    By the way....Hur fan gör du med Öl och Glögg om du käkar LCHF diet?

    // Jeppe

    SvaraRadera
  3. Tack Jeppe!

    Du sitter allt inne med kunskaper inom ämnet, men det visste jag ju :-) Visst vore det kul att prova på ett Coopertest, till sommaren kanske.

    Jag är väl egentligen inte helt övertygad om att det behövs så mycket mer muskler, men eftersom jag tänker gå över till triathlon så kan det nog gynna mig i vattnet och på cykeln. Sen så tänker jag mig muskler runt bålen vilket alltid är bra, även för löpning. Men det är klart att man gärna ser lite mer Colting ut :-)

    Angående öl och glögg får man väl helt enkelt blunda och köra :-)

    Ha de!

    SvaraRadera
  4. Nej inte som Colting!!!!! Bättre som Rasmussen:

    http://www.atwistedspoke.com/alberto-contadors-worst-nightmare-support-from-micheal-rasmussen/

    SvaraRadera