onsdag 10 november 2010

Gårdagens gulaschsoppa

Jag skrev i gårdagens inlägg, avslutningsvis, att det vankades Gulaschsoppa. Hungern och den sena timmen gjorde att ett det inte blev något inlägg om det. Men bättre sent än aldrig, så här kommer receptet:

Jag finhackade två gula lökar och fyra vitlöksklyftor och stekte dom mjuka i smör i en gryta. När de såg bra ut så la jag i ca 500g köttfärs och stekte på. När köttfärsen nästan var genomstekt satte jag till några matskedar tomatpuré, en hackad röd paprika, en matsked kummin och paprikapulver. Sedan tillsatte jag en buljongtärning, en burk krossade tomater och en liter vatten. Detta fick puttra ihop ca en halvtimme. Till soppan tog jag en rejäl klick cremé fraiche. Resultatet ser ni nedan:



Soppan blev inte riktigt så bra som jag hoppats, men vad missade jag? En sak kan ha varit att jag gjorde den på köttfärs istället för grytbitar och att den inte fick koka tillräckligt länge. Men det måste varit något annat också, hjälp mig gärna, var det någon krydda jag missat?


2 kommentarer:

  1. Cayennepeppar eller färsk chili ???

    //Jeppe

    SvaraRadera
  2. Bra där Jeppe, cayenne borde jag ju såklart tagit. Färsk chili kommer jag nog aldrig mer röra vid pga en mindre skön incident som hade med kontaktlinser och ögonsveda att göra :)

    SvaraRadera