tisdag 2 november 2010

Tuff dag med curryavslut

Idag har det varit en tuff dag på jobbet, jag var helt tom i huvudet när jag gick hem. Tanken var att jag skulle köra ett lättare pass ikväll, men det kändes inte helt säkert att det skulle bli så. I bilen på vägen hem så försökte jag komma på ett så bra skäl som möjligt för att inte träna. Men hur mycket jag än funderade så kom jag alltid fram till att bara jag kom iväg ut så skulle det kännas bättre. Jag plockade lite hemma och kastade in kläder i tvättmaskinen och sen var det bara att ta på sig löparkläder. Även om det var nästan 10 grader varmt ute så kändes det lite rått och kallt, så jag drog på mig lite extra varma kläder.

Jag laddade Iphonen med ett program från P3 Dokumentär som jag fått tips om, det handlade om direktörssonen Erik Westerberg som kidnappades 2002. Det kändes hur konstigt som helst att höra honom berätta denna historia eftersom jag träffat honom i verkliga livet. Hade kidnappningen gått snett så är det inte helt säkert att det han funnits bland oss idag. Dokumentären som sådan var hur bra som helst och jag kan verkligen rekommendera den.

Lika spännande som dokumentären var lika segt var löpsteget, troligen spelade den tunga dagen och söndagens långpass in. Först knappt halvvägs så började det kännas någorlunda ok, dessutom så trodde jag att pulsen skulle vara klart högre än vanligt. Men, visade det sig efteråt, det var den inte.



Medeltempo - 5:25 min/km
Medelpuls - 131 slag/min (71% av max)

Efter passet slängde jag ihop en kålpudding, som dessutom smakade riktigt bra, så jag bjuder därför på en bild av skapelsen.


 Hur gör man då undrar ni? Jo, strimla och fräs vitkål i några minuter. Blanda köttfärs, ägg, lite vatten och salt och peppar. Ös på med så mycket curry som du vågar i vitkålen och rör om. Lägg sedan hälften av vitkålen i en form, lägg på köttfärsröran och sedan resterande vitkål över och in i ugnen, 200 grader, i ca 45min. Enkelt, men gott.

2 kommentarer:

  1. Håller med om att det kändes betydligt kyligare än 10 grader, frös som sjutton när jag var ute en stund.. men tänkte att den känslan berodde på att jag legat sjuk med feber dagen innan.
    Hoppas denna dag kommer kännas bättre, både på och utanför jobb!

    SvaraRadera
  2. Ja, det får vi hoppas. Ikväll tänker jag köra 1000m-intervaller och då är det bäst att det känns bra innan.

    SvaraRadera