onsdag 17 november 2010

En spännande onsdag!


Detta inlägg hade lika gärna kunnat heta "Vikten av att ladda batterierna", men det kommer jag till längre ner.

Denna kväll skulle jag möta upp Miranda och Alex för att köra lite lång distanslöpning. Jag kom iväg i bra tid från jobbet, satt i bilen och började planera vilka kläder jag skulle ta på mig, tanken var att jag skulle ta skidjackan, en Craft Vasaloppet Edition. Jag svängde förbi Jetmacken vid Solvalla för att slippa tanka imorgon bitti, tankade, satt mig i bilen för att köra iväg. Då händer det, eller det händer ingenting. Bilskrället startar inte, det smålyser och knäpper och har sig. Faaan!!! Första tanken, fan ingen träning ikväll. Nästa tanke, vad fan är det för fel? Första tanken var att att det var något fel på nyckeln, displayen indikerade Immobiliseringsfel vilket betyder att nyckeln inte identifieras av bilen ungefär. Sen börjar fundera på hur jag skall ta mig från macken med en bil som vägrar starta. Jag ringer runt lite för att få hjälp och Micke kommer för att hjälpa mig. Vi åkte till Coop för att köpa batterier till bilnyckeln, ifall det var problemet. Det var det inte.

Efter många om och men så ger jag upp och ringer en bärgare. Bärgningskillen var från start övertygad att det var bilbatteriet och trodde att jag bara behövde lite hjälp av hans batteri. Det visade sig vara värre än så, jag sög nästan ur hans batteri. Efter mätning visade sig att det bara var 8,5V kvar, dvs rejält jävla dött. Så det återstod bara att åka till en mack och byta batteri. Kör man mycket korta sträckor så är det bra om man underhållsladdar batteriet, tydligen. Men vem gör det?


Medans bärgarkillen tog ur det gamla så körde jag lite biceps curl med det nya batteriet.
 Istället för långpass så blev jag drygt tre tusen kronor fattigare, surt sa räven.

Efter nära tre timmar på diverse mackar och rejält kall så smakade köttgrytan som jag gjorde i måndags kanon. Hoppas att ni tycker att det ser ut som något man kan äta och inte något man redan har ätit :-)



Kryddig höstgryta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar