söndag 13 mars 2011

Kraftwerk

När man sitter på en cykel i ett antal timmar, låt säga en spinnigncykel i tre, utan att säga så mycket som ett ord så är det lätt att man ersätter denna avsaknad med något annat. I alla fall jag sitter och tänker på allt mellan himmel och jord. Igår till exempel så började en tankesnurra med att jag funderade på hur mycket energi vår grupp på 20 cyklister genererar över tre timmar, jag är övertygad om att det är en hel del. Skulle Actic i Hammarby sjöstad kunna sänka sina elkostnader ifall de tog tillvara på vår energi? Hade man varit fysiker hade man säkert lätt kunnat räkna på det, nu är jag inte det och skulle säkert behöva lägga ner en hel del energi för att komma fram till ett svar. Det skulle nog dock gå. Okej, vad är det jag vill säga? Vart vill jag komma? Jo, jag tänker att vi är små, nåja, kraftverk som sitter instängda i ett rum på i runda slängar 40 kvm och då gick tanken vidare till den gamla fina synthpopgruppen Kraftwerk. Okej, det finns en djupare koppling än bandnamnet. För ett antal år sedan så hörde jag en radiodokumentär på P3 om gruppen och där framkom det att gruppens medlemmar var inbitna cyklister och att de redan 1983 gav ut en låt som heter Tour De France, som en hyllning till cykeltävlingen. 2003 gav de ut ett album som hette Tour de France Soundtracks som en hyllning till tävlingens 100-årsjubileum, dock så blev skivan inte klar förrän sista veckan av jubileumstävlingen, vilket kan verka märkligt med tanke på att de inte hade gett ut en skiva sedan 1986. Enligt myten berodde det på en kombination av att de ägnade väldigt mycket tid på sadeln och att de är perfektionister ut i fingerspetsarna.

Kan man annat än älska en grupp som Kraftwerk? Jag har personligen aldrig varit något större fan av deras musik, även om jag tycker att låtar som Autobahn, The Model och The Robots är riktigt tunga, men att de viger sitt liv så hårt åt cykling gör dem stora i mina ögon.

Lyssna och njut.

2 kommentarer:

  1. Du vet att det var sol och plusgrader med bara vägar utomhus igår va? Men tre!!!!! timmar i en spinningsal kan ju vara kul..... ;o)

    //Jeppe

    SvaraRadera
  2. Jeppe, jag mötte en väl påpälsad cyklist på vägen till spinningen och två på vägen hem. Det såg helt underbart ut, men jag är lite feg när det kommer till tidig cykeldebut ute.

    SvaraRadera