söndag 20 mars 2011

En sån dag!

Håller man koll på väderleksrapporterna, som jag gör, så kom dagens fina väder inte som någon överraskning. Det var helt fantastiskt att ge sig ut i förmiddags för att runda Kastellholmen, som har blivit min nya favoritrunda vad gäller långpass. Jag lyckades lura med Karin ut och vi joggade iväg tillsammans de första 2-3 kilometrarna, sedan drog jag iväg in mot stan och Karin vända hemåt. På grund av det dåliga föret, och kanske lördagens tuffa spinningpass, så var tempot första fem ganska lågt men sedan började jag komma igång ganska bra. Mellan fem och tio snittade jag 5.15 och nånstans där rundade jag Kastellholmen.


Efter rundningen av Kastellholmen höjdes tempot ytterligare. Jag tog vägen runt Gamla Stan och Söder Mälarstrand, eftersom det kändes så bra och jag var så förbaskat sugen på att utmana Västerbron. Tempot började nu närma sig 5min/km. När jag kom fram till bron bestämde jag mig för att attackera bron och snittade 4.45 över bron och det kändes riktigt bra. När Västerbron var avklarad så var siktet inställt på Tranebergsbron, samma bro som jag för en vecka sedan hade det så tungt på. Jag bestämde mig för att hålla samma tempo som Västerbron, och det lyckades bra. Sista tio av de tjugofem kilometrarna som jag var ute idag gick ingen långsammare än 5.00, bästa kilometern var den sista som gick på 4.39. Detta utan att jag tog ut mig något överdrivet, vilket känns som ett tidigt kvitto på att formen är helt ok inför Stockholm Marathon i slutet av maj.

Som jag var inne på i förra inlägget så känner jag att jag är på rätt väg med mitt drickande, då jag sedan förra söndagen utrustat mig med ett nytt vätskebälte på mina långpass. Jag har tidigare i vinter känt att det varit lite onödigt att släpa med sig vatten på pass under två timmar, men nu när långpassen oftast är längre, går snabbare och  temperaturen är högre känns det bra att få i sig lite vätska. Nu är det inga stora mängder vi pratar om, men det blir i alla fall en dryg liter.



Efter löpningen så vart det en snabb lunch och dusch för att komma ut i solen igen, Sumpan är verkligen skönt att strosa runt i och ta en fika.

Helgen avslutades precis som vanligt med ett 90-minuters simpass, och denna gången var det teknikpass med Marcos som gällde. Jag gillar verkligen dessa teknikpass, men då fokus låg till stor del på benen så gick det rätt tungt med tanke på förmiddagens löppass och gårdagens spinning. Dessutom måste jag fått med mig någon liter ur bassängen, för jag var vansinnigt kissnödig på slutet av passet.

Summa sumarum, helgen har varit alldeles kanon. Fler såna!

Hoppas att ni andra också är nöjda med er helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar