onsdag 23 mars 2011

Dubbelt upp!

Igår körde jag för andra tisdagen i rad dubbla pass med klubben, först löppasset och sedan simpasset. Av någon anledning hade våra tränare inte lagt ut något program för löpningen på chatten, men anledningen till det blev vi varse vid samlingen. På programmet skulle det ha stått testlopp, eller tempolopp som de valt att döpa om det till, på 4,7km. Jag blev lite tagen på sängen, hade ju tänkt mig ett lugnt och skönt kvalitetspass, men direkt så taggade tävlingsmänniskan i mig igång. Det är faktiskt lite jobbigt att det är så jag reagerar, jag har svårt att bara gå ut och kämpa utan det måste alltid till ett visst mått nervositet också.

Efter uppvärmning och lite löpskolning så gav vi oss iväg till "startlinjen" där det också blev lite "regelgenomgång" och lite vägbeskrivning för oss som aldrig sprungit testloppet tidigare. Upplägget var att den långsammaste startade först, sedan startade man lika långt efter henne som man trodde att man skulle springa snabbare. På så sätt skulle alla komma in samtidigt. Typiskt nog hade jag lämnat gps-klockan hemma så jag fick helt köra på känn. Jag startade med tre andra killar, men kände mig ganska pigg och drog iväg en liten bit. Men jag var tvungen att hålla igen lite så att de kunde styra mig bakifrån, eftersom jag inte hade riktigt koll på banan. Men när vi vände borta vid Tantolunden så höjde jag tempot ytterligare och la mig på snabbdistansfart. Måste säga att det är skönt att köra fartpass emellanåt.

Pass två var som sagt simning och vi körde teknikträning med Marcos första 45min, sedan avslutade vi med 8x50m progressivt 1-4 vilket betyder att första och femte längden skulle vara långsamma och fjärde och åttonde skulle vara maxfart. Tjoho vad man vevade på!

Ikväll hoppas jag på lite lugn löpning med lite rapport från Rom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar