måndag 21 februari 2011

Ost- och skinkpaj med bladspenat


Nu är det allt bra länge sedan sist, men äntligen kommer det ytterligare ett recept ur Ferry Food LCHF. Igår efter mitt lätta distanspass så slängde jag ihop en Ost- och skinkpaj med bladspenat, lagom avancerat när man har fullt upp. En av fördelarna med att göra "paj" på LCHF-vis är att det är mycket enklare än att göra det på det traditionella. Häng med här så ska vi se ifall jag lyckas virra bort er.

Jag började med att sätta ugnen på 200 grader, la en klick smör i en pajform och satt den i ugnen så att smöret smälte. Anledningen till att jag smälter smöret så är att jag tycker att det är lite omständigt att smörja in formen på det "vanliga" viset. Medans smöret smälter så knaperstekte jag ett paket tärnad bacon, och lät det sedan rinna av på lite hushållspapper. När formen var färdigsmord la jag ett paket bladspenat, eller om det var babyspenat, i formen och "strösslade" sedan över baconet. Ovanpå det hällde jag en äggsmet gjord på 6 ägg, 1dl riven Västerbottenost, 2dl grädde samt salt och peppar efter smak. Sedan tjong in i ugnen. Efter 30 minuter, eller en lång varm dusch, var pajen klar att tas ut och inmundigas. Vill man kan man med fördel servera en sallad till.



Enligt boken skulle detta vara 4 "normala" portioner, eller 2 Ferryportioner. Jag tog en Ferryportion. Jag kan varmt rekommendera denna paj, eftersom den är både lätt att göra och riktigt god. För den som är rädd för bacon kan man ju alltid byta ut det mot rökt skinka eller annat man tycker om. Till middag, efter ett lyckat simpass, blev det sedan Biffräs med grönsaker och örtostsås vilken var grymt god, men den får jag lov att återkomma till.

Hoppas att ni vågar prova något av de rätter som jag testar här på bloggen, om ni gör det får ni gärna höra av er ifall ni fastnar för någon speciell.

3 kommentarer:

  1. Älskar denna paj, hittade den på en blogg för några veckor sedan och har gjort den flera gånger redan!! :)

    SvaraRadera
  2. Ser gott ut kocken, har du någon bra kycklingvariant? :)

    SvaraRadera
  3. Beffa, har du provat att variera något?

    Lina, jag tror att det funkar finfint att tärna kyckling och steka dem i en rejäl klick smör och ha i. Men då bör man kanske ha någon currysås till för att få lite smak.

    SvaraRadera