tisdag 15 februari 2011

Jag börjar fatta!

Kanske har jag tänkt det förut, men nu tror jag verkligen att jag förstår. Vår klubbs träningsupplägg, när det kommer till simning, är uppbyggda på fyraveckorsblock. Blocken består av två tuffa veckor, en testvecka och en återhämtnings-/teknikvecka. Vad är det då jag tror att jag börjar förstå? Jo, att återhämtningsveckan som vi nu är inne i är till för att bli så effektiv som möjligt i vattnet, att komma så långt som möjligt på varje simtag. Det hjälper ju inte att man vevar på med armarna ifall man samtidigt motverkar stream line. Det låter kanske som självklarheter, men för en löpare som jag som tror att det framförallt är hjärta och lungor som gör mig snabbare så måste jag inse att förmågan att "glida" genom vattnet är det som kommer att ge bäst effekt. När jag väl lärt mig det så kan säkert hjärta och lungor göra susen. Dock så gillar jag ju när jag får kämpa till den grad att det tjuter i luftrören och pumpen går på max. Men denna vecka är det total fokus på tekniken och pulsen skall vara så låg som möjligt.

Har jag fattat tror ni, eller är jag alldeles ute och cyklar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar