måndag 6 juni 2011

Nationaldagsfirande

Dagen började med att jag satt mig på cykeln och åkte ut mot Drottningholm/Ekerö. Vid Brommaplan cyklade jag om en herre i full cykelmundering, långbyxor och jacka. Oops, tänkte jag, någon måste missat kollat väderleksrapporten. Vid ett trafikljus kom han ikapp mig och frågade ifall han fick cykla en bit med mig. Absolut, sa jag såklart. Det visade sig att han varit ute sedan kvart över sex och att han genrepade inför Vätternrundan, vilket förklarade klädseln. Efter en liten bit hade mannen i fråga nått tio mil och hans pass var all. Jag cyklade vidare via Drottningholm mot Tappström, där jag tog vänster istället för höger som jag brukar. Höger hade betytt Färingsö, men mitt val betydde Ekerö och i förlängningen Adelsö. Jag hade fått tips av det trevliga paret ifrån Umeå från torsdagspasset och fikabrejket på Svartsjö Café.

Jag höll ett, med mina mått mätt, ett bra tempo ut mot Munsö där jag skulle ta färjan över till Adelsö. Adelsö var fantastiskt vackert, dock var vägen bitvis väl grov för min smak. Det kändes som att jag misshandlade cykeln plus att händer och armar skakades oskönt mycket. På vägen hem så fick jag svar på tal varför det gått så bra ut, vinden låg ganska rakt upp i ansiktet. Dessutom började mina 7dl vatten ta slut. Märkligt, skall inte 7dl räcka för tre timmar cykel i 25 grader? Nä, det måste bli skärpning på drickandet. Det gick så långt att jag kände mig tvingad att sätta mig några minuter när jag kom tillbaka på fastlandet igen.

Eftermiddagen tillbringades på en filt på Golfängarna med lite senlunch och kaffe med bl a Sara Varga och Thomas Di Leva som underhållning. Sundbybergs kommun anordnar sedan några år tillbaka Nationaldagsfirande på just Golfängarna, mycket trevligt initiativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar