torsdag 30 december 2010

Back from the Red Water District

Då är vi så tillbaka i Bonäset igen efter några dagar i Rödvattnet. Rödvattnet är en liten by, som eventuellt inte ens kan kallas by, i Västernorrlands nordvästra hörn på gränsen till Västerbotten cirka 10 mil från Övik. Det mest livliga i byn numera, medelåldern är väl i runda slängar 100 år, är en stugby och camping varav campingen är nerlagd. Min äldsta brors familj har dock hyrt in sig i en av stugorna för detta och nästa år, så påsken och sommaren är räddad, även utan husvagn.

För mig som gillar, eller rättare sagt inte kan leva utan, träning är detta nästan ett mecka. På vintrarna finns ett kortare skidspår som är riktigt kuperat, spåret är 2km varav ca en kilometer är utför och den andra, såklart, uppför. Inget konstigt i det, om det inte vore för att det i stort sett är en uppförs- och en nerförsbacke. Precis som sommartid funkar det även bra att springa på skogsbilvägarna i trakten, men man måste vara förberedd på att inte stöta på en enda människa även om man springer i timmar. Dock så får man sig alltid några hejarop från hundarna i byn. I tisdags morse när jag var ute i ottan så var det enda livet, förutom hundarna då, en bjällra inne från skogen. Det är inte sällan man blir lite nojig när man är ute i ödemarken, men i detta fallet var det nog inte mer exotiskt än att det var en ren eller kanske en renskötare.

Sommartid så kan man såklart också springa längs skogsbilvägar, men då vet man att alla vägar är springbara. Dock så bör man vara medveten om att det finns både älg och björn i området, vilket kanske inte alltid är så trevligt. Dessutom finns det tjäder och liknande fåglar som kan skrämma livet ur en när de flaxar iväg från något buskage. Förutom springa kan man såklart även cykla om man har en cykel med lämpliga däck. Dessutom ligger campingen, eller endast stugbyn numera, vid Rödvattensjön och där kan man såklart simma. Från bryggan till fiskekojan raktöver och tillbaka är det cirka 1,5km, ett lämpligt simpass alltså. Så till sommaren ska det nog gå att få ihop ett triathlonläger i Rödvattnet.

Sedan någon timme är vi alltså tillbaka och Stefan och jag spillde minsann inte någon tid, utan vi gav oss direkt av upp mot skidspåret för att få ihop dagens skidpass. Vore det inte för att vi skall iväg på kalas ikväll, och alltså har en tid att passa, hade jag lätt kunnat åka en sväng till men fick nu nöja mig med 14km. Jämfört med i söndags så kapade jag tiden med lite drygt fyra minuter, skönt med framsteg. En rolig grej med GPS-klocka när man åker skidor är när man kollar topphastigheten. På min runda så finns det en rejäl utförslöpa efter 12km och där noterade jag idag 42km/h, det gäller alltså att ha tungan rätt i mun. Eller bara att stå på benen, kort och gott.

Imorgon är det nyårsafton och traditionen bjuder nyårshockey på anrika Getinghov. Nu gäller det bara att få ihop skridskor, hjälm och klubba så att man får vara med. Hockey är verkligen en materialsport, inget snack om den saken. Dessutom skulle jag vilja få ihop ett träningspass imorgon också, tro hur det ska gå ihop. Ställa klockan på 07.00?

2 kommentarer:

  1. Nästa gång jag kommer dit upp ska jag ta mig till detta ställe. verkar underbart!

    SvaraRadera