tisdag 29 januari 2013

Dagens snackis!

Nej, jag pratar inte om min 7km långa fartlek runt Råstasjön. Inte många, om ens någon, har brytt sig om att jag joggade ner dit och körde ett tufft och slirigt pass. Fullt förståeligt.

Nej, jag pratar inte om kålpuddingen som jag åt till lunch. Fullt förståeligt.

Dagens snackis är helt klart Nyhetsmorgons doktor Mikael som fått lite färg under sin semester. Det han egentligen var där för att prata om var riskerna med rökning och beroende, men det verkar man helt glömt bort. Doktorn berättade på sitt lättsamma sätt varför det är så svårt att sluta röka och vilka hälsonackdelar det finns med att röka. Som sagt, mycket matnyttigt. Exempelvis att ur ett hälsoperspektiv på lång sikt så är det lika illa att röka ett paket om dagen som att ha 50kg övervikt. Men mest fastnade jag för en sak som jag bara måste citera; "Köp inte sjukdom, investera i hälsa, sluta rök!"

Okej, Mikaels solbränna ser inte så skandinavisk ut om man säger så, men han var väldigt tydlig med att poängtera att han har väldigt lätt för att bli väldigt brun. Dessutom påpekade han att man skall vara försiktig i solen och inte bränna sig. Att ifrågasätta doktorns trovärdighet att prata om riskerna med rökning bara för att han har varit på solresa blir lite löjligt, tycker jag. Ifrågasätts verkligen en överviktig dietist, eller en rökande läkare för den delen?

Nu ska jag i alla fall belöna mig med ett beroende som jag har, nämligen kaffe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar