söndag 27 januari 2013

Långpass med dubbla känslor

Efter förra söndagens dåliga långpass där kroppen inte alls var sugen på att springa så var det såklart spännande att se hur den skulle reagera idag. Träningen har haltat under veckan, minst sagt, men gårdagens lätta pass gav goda förhoppningar. På schemat stod 25km och de lyckades jag fixa, men underlaget gjorde att benen fick slita hårt. Annars så tyckte jag att det flöt på bra och det är jag jäkligt glad över.

Mindre glad blev jag såklart av podprogrammet som jag hade i öronen. Ingen har väl undgått att läsa om "Nora" som blivit så illa behandlad av det svenska rättsväsendet och den svenska vården. Hennes förfärliga historia har Sveriges Radio gjort en mycket gripande dokumentär om som heter Den fastspända flickan. Jag uppmanar alla som inte redan hört den att göra det. Jag blev i alla fall alldeles bestört över hur det vi kan behandla en ung flicka så jävla illa.

Något som slog mig, förutom det uppenbara, var hur i helsicke det kan vara så jäkla snett att man som vårdgivare kan tjäna miljoner på att vanvårda patienter. Visst kan man tro att det är bra att privatisera sjukvården, men om det sker på patienternas bekostnad är jag klart skeptisk. Visst är det bra att företagsamma personer tjänar mycket pengar, men om det sker på patienternas bekostnad är jag klart skeptisk. Jag hoppas att denne riksidiot till psykiatriker Ola Gefvert är det enda undantag vi någonsin kommer att höra talas om, men jag är klart skeptisk. Jag hoppas att han får livstids fängelse för misshandel av patienter. Egentligen hoppas jag att han får betala tillbaka varenda öre som landstinget betalat ut till honom, å andra sidan är det kanske en nödvändig läropeng för dem som inte har koll på vilken vård som levereras. Eller så ger man fan i att privatisera vården helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar