onsdag 9 januari 2013

Upp och ner

Livet går ju som bekant upp och ner.

Ibland skiner solen och ibland regnar det.

För många av oss, och allra mest nu i början på året, är idrottandet en stor del av livet. För egen del tycker jag att det brukar vara tyngre på vintern och lättare på sommaren, och jag är säkert inte ensam. Jag gillar vintern, det är inte det, men saker och ting är helt enkelt enklare på sommaren. Skillnaden mellan t-shirts och skjorts kontra lager på lager behöver knappast förklaras.

Sedan kan man ju ha toppar och dalar från dag till dag eller vecka till vecka. I mitt träningsschema för denna vecka står det att det är en lite lugnare vecka, vilket innebär fyra pass men att man om man känner att man "måste" köra fem pass får göra något annat än att springa. Tanken med en lugnare vecka är att återhämta sig och förbereda kroppen för tuffare tider, schemat är alltså pulserande. Idag har jag dock varit sjukt sugen på att träna och jag har försökt tänka ut på vilket sätt jag skall göra det utan att störa programmet allt för mycket. Eftersom all träning är nedbrytande så behövs vilan för att kunna bygga upp kroppen inför kommande träning. Jag tränar för att bli snabbare och starkare och inte för att träna, därför gäller det att använda insidan och även vara disciplinerad när det gäller vila likväl som när det gäller träningen. Så, idag vilar jag även om det spritter i kroppen och hoppas att känslan är densamma imorgon då det blir hårdkörning igen.

Annars så har jag reflekterat över två saker idag, det ena är att allt fler barn behöver medicin pga sömnlöshet och stress och att allt fler unga opereras mot fetma. Utan att vara insatt kan man kanske ana att det ena leder till det andra. Det är ju ingen nyhet att barn aktiveras alldeles för lite, det har vi säkert hört i 15-20 år. TV och dataspel har väl fått skulden tidigare och nu kan säkert smartphones och paddor läggas till raden. Jag är helt övertygad om att det leder till ännu mer inaktivitet och stress hos barnen. Undrar hur många barn som fick smartphones eller paddor i julklapp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar