lördag 6 oktober 2012

Uppstartsdag på Bosön

Planen var att gå upp i tid och åka ut till Lidingö utan att behöva stressa.

Så blev det inte.

Med ett ryck vaknade jag till och tittade på klockan. 07.58, damn! Två minuter funderade jag på ifall det var värt att stressa iväg. Jag bestämde mig för att det var det. Tog en sväng genom köket och körde igång kaffebryggaren, via toaletten tillbaka till sovrummet för att klä på mig träningskläder och slänga ner ombyte i ryggsäcken, borsta tänderna, bre två smörgåsar och hälla det nybryggda kaffet i take-away-mugg och ner i bilen. Allt detta på 22 minuter. Pang pang!

08.55 öppnade jag dörren in till Bosöns Utvecklingscenter, där vi skulle köra lite tester med SCT.




Efter gruppindelning så gick Pål igenom dagen, men även det kommande träningsåret i korthet.

Den grupp jag hamnade i skulle börja med styrke- och rörlighetstester med Marika. Mina reflexioner var att jag behöver träna på utfallssteg, eftersom jag tycker att jag är lite vinglig eventuellt pga svaga/instabila höfter. Vidare reflekterade jag över att armhävningar faktiskt inte bara handlar om armar, axlar och bröst, utan faktiskt även om skuldrorna. Framöver kommer jag att fokusera mer på skuldrorna, då det kan göra mig mer uthållig i tempopositionen. Sedan tog jag med mig att höftböjare och baksida lår måste stretchas ordentligt framöver.




Efter lunch blev det sedan inspirationsföreläsning av Emma Graaf. Emma har på kort tid blivit en väldigt framgångsrik triathlet på lång distanserna. I juli vann hon Vansbro Triathlon, som är en halv Ironman, och i augusti blev hon andra svenska på Ironman Kalmar. Mycket imponerande!

Emma berättade, på ett mycket lättsamt och avslappnat sätt, om sin utveckling från talangfull konstsimmare hemma i Ludvika till hur hon körde sin första triathlon i Åkersberga till sommarens framgångar. Vi fick höra hur hon tränar, vilket hon gör lite mindre sedan hon skaffade sig en coach i januari, hur hon tar hjälp av tränare för att bättra på teknik och undvika skador samt hur hon laddar inför tävling.



Efter föreläsningen var det min grupps tur att köra Coopertest, vilken jag hoppade över eftersom jag känner att det skulle vara meningslöst efter min förkylning den gångna veckan.

Så jag åkte nöjd hem och duschade istället.

4 kommentarer:

  1. Vad är detta? En storsatsning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, nä inte värre än vanligt :)

      Radera
  2. Kul att läsa om din upplevelse på Bosön Thomas! Hoppas det är ok att vi "lånar" ditt inlägg och lägger upp på vår facebook.

    Kramar Bosövännerna

    SvaraRadera