måndag 9 maj 2011

Duathlondebuten, och så...


Såhär såg det ut när jag tog mig i mål på min duthlondebut förra söndagen. Men vi tar det väl från början, för ordningens skull.

Strax före nio mötte jag upp Alex och Miranda i Sumpan för avfärd mot Brottby. Av någon anledning kände vi att det skulle passa att cykla dit, så långt kunde det väl inte vara. Vi visste dock inte riktigt hur långt det var, men jag hade väl en liten aning. Vi kom nog bara upp till Häggvik när vi började tvivla på vägvalet, men vi fick väl ta att det blev en liten omväg. Någonstans i närheten av Täby kyrkby så börjar det pysa i mitt framdäck, punktering. Typiskt! Som tur var så visade sig Alex vara en hejare på att byta däck. Tiden gick och vi började bli aningen stressade över att hinna i tid. Starten gick 12.00 och vi kom fram strax efter halv, alltid bra med marginaler. Efter besiktning av utrustning och lite snabb uppvärmning var man redo.

Startskottet gick och i lite väl hög fart drogs jag med på löpningen. Efter cirka en kilometer så kom vi fram till en backe som kunde mäta sig med Aborrbacken, alla gånger, följt av en utförsbacke av samma mått. Detta skulle alltså möta oss även på vägen tillbaka till varvning, sedan var det bara att göra om samma runda. När jag sedan bytte till cyklingen så var benen ganska sega redan från start. Cyklingen gick till så att vi körde knappa tio kilometer bort från området och sedan vände vi. För min del var cyklingen riktigt tung, jag blev omcyklad av en hel hög. När jag kom tillbaka för växling till den avslutande löpningen kändes det bra att få avsluta med just löpning för att få en positiv känsla som avslutning.


Trött men nöjd i mål efter avslutad duathlondebut. Några koppar kaffe och lite energi senare så taggade Alex, Miranda och jag igång för att rulla tillbaka mot Sumpan. Kanske inte helt övertygade om att det var den bästa idén, men man tar sig inte från Brottby utan ansträngning.




Min första sluttid i en duathlontävling blev 1:15:29, en tid som kom att putsas en aning helgen efter.

Nu ser jag fram emot fler tävlingar inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar