söndag 11 september 2011

Bryta ihop och komma igen...

Foto: Henrik Pehrson


Bilden talar nog sitt tydliga språk. Precis såhär kändes det efteråt. Jag var så inställd på att klara det, klara att springa 10km under 40min för första gången. Och knipa den där jäkla jackan. Som en nagel i ögat så fick man ju dessutom se de som erövrade jackan gå runt med dom på. Jag försökte verkligen att dölja besvikelsen, men lyckades säkert inte med det. Inte det heller.

Varför gick det då som det gick? Det finns inga bortförklaringar, jag var inte bättre igår. Jag kan skylla på att banan var tyngre än jag minns den från förra året. Visst, men vill jag inte göra. Det var trots allt samma bana, isåfall hade jag inte gjort min hemläxa. Jag kan skylla på motvinden på Järvafältet, men nej det tycker jag känns fel också. Jag kan inte skylla på att jag inte kämpade, snittpulsen låg på 94% av max. Sista backen med 500m kvar låg jag på MAX! Det finns bildbevis, men de undanhåller jag er.

Som sagt, sanning är att jag inte var bättre igår. Sanningen är nog att jag inte är bättre just nu. Sanningen är att jag inte tränar, eller är tränad, för 10km. Sanningen är att det inte räcker med 3 intervallpass för att komma i form. Sanningen är att jag tränar för att simma, cykla och springa 10-12 timmar.

Tack alla ni som hejade och stöttade före och under loppet, tack alla ni som stod ut med mig efter loppet.

Enough said!

5 kommentarer:

  1. Jag vet hur det känns att satsa allt och sen känna att det ändå inte räckte till. Det är förbannat drygt, men som du skriver "bryt ihop och kom igen". Älta ett tag, gör sen upp en plan för att nå målet, om det nu är ett viktigt mål. Nej, 3 intervallpass räcker inte, men hur många behövs det då? Fundera och planera, långsiktighet och målmedvetenhet är nyckeln.

    Dessutom anar jag att du inte precis sprang på 50 min utan kanske snarare missade med några sek? Isf är du NÄRA och de där sista sekunderna kan vara envisa, men det GÅR och dagsformen kan verkligen spela in där. Nytt försök i Hässelby?

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat igår å det blev väl dessutom ett nytt PB?

    PS
    Bra bild ;)
    DS

    SvaraRadera
  3. Medan du var inställd på att klara det, så var jag helt säker på att du skulle göra det! Jag är fortfarande helt säker på att du har låga 39 i benen nu. Ledsen att det inte var igår som du fick visa dig själv och andra det..

    SvaraRadera
  4. Zandra, jag missade med 20s. Hässelby ligger ju nära till hands, en lite förlängd uppvärmning bara :)

    Henrik, du har helt rätt i att det faktiskt är det snabbaste jag någonsin sprungit. Mycket bra bild! :)

    Mia, med lite sällskap på tisdagsintervallerna så lovar jag att gå på låga 39 inom en snar framtid :)

    SvaraRadera
  5. Vilken fin bild på dig! Det är bara en tidsfråga innan du går under 40! :) kram!

    SvaraRadera