måndag 19 september 2011

Löpning i olika former

Mina nya, fina, lätta, snabba skor


Jag gillar att ha ett träningsprogram att följa. Jag minns hur strikt jag följde 4-timmarsprogrammet inför min första mara, det är snart tre år sedan den resan tog sin början. Det var endast i undantagsfall som jag gjorde avsteg från programmet, stod det backlöpning på tisdag så var det backlöpning som gällde den dagen. Jag tror till och med att jag skötte stretchingen enligt programmet. Inför mitt andra Stockholm Marathon följde jag 3.30-programmet, men då gjorde jag desto fler avsteg då jag samtidigt skulle träna inför både Vasaloppet och Vätternrundan. Där någonstans började förfallet :-)

I tisdags påbörjade jag ett träningsprogram för att komma i form till Hässelbyloppet om en månad. Kanske är det lite kort om tid, men det känns i alla fall tryggt att ha ett program att följa.

I lördags stod ett "långpass" på schemat, programmet sa att 90min är långpass men jag kryddade till med en bonuskvart då jag agerade farthållare på Stockholm Halvmarathon. Igår stod 30min lätt löpning på schemat så jag gick ner till gymmet och körde på löpbandet, jag som starkt ogillar löpband har nu kört två pass på en vecka. Men, det är ju så smidigt då man kan riva av ett styrkepass direkt efter. Det blev även premiär i mina nya fina och superlätta skor, de kommer jag definitivt springa Hässelbyloppet i. Idag var det 10k Relaxed Running som gällde. Vid lunch slängde jag iväg ett sms till Mia för att se om hon var intresserad av att hänga på, svaret kom nästan innan jag ens hunnit lägga ner telefonen. Och det var ett positivt svar. Vi tog den vanliga svängen runt sjöarna och pratade om allt mellan himmel och jord. Bland annat pratade vi om träningsprogram, Mia har också följt 3.30-programmet men har tyvärr tvingats hoppa av på grund av skada. Men hon kommer tillbaka, det vågar jag lova, och då blir det nog ett ännu tuffare program.

Hur gör ni, kör ni också efter träningsprogram eller är det spontan (ostrukturerad) träning som gäller?

3 kommentarer:

  1. Jag gör mitt eget träningsprogram. Inför säsongen bestämmer jag vilka lopp jag vill fokusera på och sen lägger jag upp en ungefärlig veckoplan. Den varierar lite från vecka till vecka (tex längd på långpasset och vilken typ av intervaller) men har samma struktur hela tiden, tills loppet är över och jag fokuserar på nästa. :)

    SvaraRadera
  2. Om ni nu ska vara otrogna mot mig så kan ni ju inte skriva om det på bloggen? ;) ;)

    SvaraRadera
  3. Jag gillar träningsprogram - har svårt att få in variation i löpningen annars ;) Just nu tänkte jag testa adidas micoach :)

    SvaraRadera