måndag 27 maj 2013

Att få ligga...

En, i simkretsar, välkänd simtränare brukar hävda att simning är den bästa sporten om man vill ligga mycket. Att det sedan handlar om att få ligga i vattnet må så vara.

På tempocykeln får man också ligga, i alla fall ifall man är stark, uthållig och har rätt teknik och inställning. Och nu pratar vi om att ligga i tempoposition.

Idag tog jag ner min tempohoj från trainern, där den gjort minimal nytta i vinter. Tanken med det var att köra kvalitetspass med den ute på Drottningholm. Tanken blev till plan blev till handling. Jag åkte ut och körde powerintervaller, mina favoriter sedan förra sommaren, enligt Coltings träningsupplägg. Upplägget var 6 / 5 / 4 / 3 / 2 / 1min på tyngsta möjliga växlar med 1,5min st-/rullvila mellan. Tanken med passet är att simulera backe och träna styrka och rulltramp, och det fina är att man får ta i så mycket man vill och orkar. Kort och intensivt pass, men det tar verkligen på benen. Skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar