tisdag 21 maj 2013

Obey the rules!

Jag gillar regler.

Finns det regler så är det lätt att göra rätt.

The rules gör det enkelt för cyklister att göra rätt, exempelvis. Några av de jag cyklat med, eller pratat cykel med, vet att jag är stor anhängare av dessa regler. Ibland framställer jag mig kanske som större anhängare än vad jag i själva verkat är. Vissa regler är förstås viktigare än andra, exempelvis tycker jag att det är viktigare att följa trafikregler och att vara tydlig med sina intentioner än färgen på styrlindan. För att bara ta ett exempelvis.

Något som slagit mig den senaste tiden är att många cyklar mot rött helt ogenerat. För mig känns det väldigt främmande, om inte annat för att jag skulle få djup ångest om jag skulle få böta för att jag inte orkar vänta en minut eller två. Sedan är det såklart en säkerhetsaspekt i det hela som inte ska förringas.

Till min stora förvåning hade Polisen imorse en kontroll vid rondellen i Alvik. När jag i vanlig ordning stannade vid rödljuset och några av mina medcyklister trotsade lagen blev de stoppade på andra sidan och fick sig en åthutning av poliserna på andra sidan. Troligen med böter som påföljd. Inte nog med det, en bit längre bort stod en cyklande polis och pratade med två andra cyklister, kanske hade de försökt smita. Påföljden på det skulle jag inte vilja veta, eller kanske ändå. Av ren nyfikenhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar