lördag 13 augusti 2011

Intervaller och distans

Det börjar verkligen bli blockinlägg nu, jag bloggar om två pass i taget. Men så får det vara ibland.

Gårdagens träningspass var långa löpintervaller. Det känns faktiskt som att jag måste skriva vilken gren det gäller, det vore såklart enklare ifall jag bara höll mig till löpning. Men nu är det inte så, som tur är. Anyway, jag joggade ner till Råstasjön vilket är lite drygt 3k och körde lite töjning innan jag drog igång intervallerna. Planen var att köra 8x5min med 1min gåvila emellan och att tempot skulle vara ungefär mitt maratempo vilket borde vara ungefär 20-30sek snabbare per km än mitt maratempo på en Iron Man. Dock så ville jag inte springa på klockan utan endast på känn, det fick inte vara för ansträngande men ändå inte för långsamt. Det gäller att ha "känsla för feelingen" som en gammal hockeymålis en gång sa. Första intervallen gick i 4:21-tempo, ca 15sek för fort alltså, och med en snittpuls på ca 80% av max. Andra intervallen gick ytterligare lite snabbare, 4:16min/km, och även lite intensivare, 82% av max. Följande intervaller gick i 4:19(82%), 4:15(82%), 4:18(82%), 4:15(83%), 4:22(83%) och 4:25(82%), hela tiden 10-15sek för fort men jag tycker ändå att belastningen var helt okej. När jag joggade hem sedan var jag riktigt nöjd, kvalitetspass är så jäkla sköna och benen känns så härligt möra.

På väg hem från passet såg jag något som fick mig att reagera, en skapligt duktig rullskidåkare kommer åkandes i bra fart mitt i trafiken. Okej, jag skulle kanske aldrig göra det då jag är en allt för dålig skidåkare för det, men det som fick mig att reagera var att han kom åkande utan hjälm på huvudet. Hur smart är det egentligen? Visst, han åker på den värsta smällen själv men ändå. Jag skulle själv aldrig komma på tanken att ge mig ut och cykla utan hjälm och då känns det många gånger säkrare. Bara en tanke.

Idag har jag hunnit med ett distanspass på cykel, för omväxlings skull så tog jag Ekerösidan och körde på bort mot färjeläget mot Adelsö. Det är en riktigt tråkig väg, det enda roliga är när man kommer till någon backe så att man antingen får ställa sig upp och trampa till eller dundra på utför. Annars inte mycket att skriva hem om. Okej, vädret var alldeles perfekt med sol och temperatur runt 20 grader. Kanon!

Nu blir det till att kolla in gymmet nere i "källaren" och sedan Midnattsloppet ikväll. Förra året sprang jag i den tropiska värmen, men ikväll blir det nog både tröja och jacka. Blir det månne en öl i sann Midnattsloppspubliksanda? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar