fredag 12 augusti 2011

Fart och kraft

Jag har de senaste dagarna letat som besatt efter träningsprogram och tips på träningspass och har hittat en del på Jonas Coltings sida. Under sommaren har jag tränat med ganska lite struktur, jag har mest tränat det jag känt för. För att få tillbaka gnistan så känner jag att jag behöver ett program att följa samt att få köra lite nya pass. Gårdagen var ett litet avstamp i min "nya" träning.

Gårdagen började i Huvudstabadet. Passet som skulle genomföras var ett kvalitetspass med fokus på fart. Jag inledde passet med något som Colting kallar SKIPS, vilket innebär 100m Sim, 100m Kick (benspark liggandes på sida), 100m Im (medley), 100m Pull (arm, låt benen bara hänga). Huvudserien jag körde var sedan 6x(5x50m fritt) med 10-15sek vila samt en min mellan seten, farten var högsta möjliga snitt.

På kvällen körde jag sedan ett powertrainingpass på cykel. Jag cyklade bort mot Drottningholm och körde sedan runt på FRA-slingan. Passet kördes på högsta möjliga växel och med låg kadens där jag började, efter cirka 15min uppvärmning, med att cykla 6min följt av 1½ min passiv cykling. Det är verkligen skönt att få trycka på pedalerna hårt till skillnad mot de lätta växlar och höga kadens som man vanligen kör på vid distanspass. Passet fortsatte därefter med att stega ner cyklingen med 1min tills jag var klar, så att säga. Meningen med dessa pass är att man skall kunna köra på tyngre växlar vid distanspassen och på så sätt få en högre "komfortfart".

Idag blir det löparskorna igen, troligen långa intervaller runt sjöarna.

2 kommentarer:

  1. Nu är det ju inte omöjligt att du redan har denna bok. Annars ett hett tips. Ett måste för alla triathleter. Står mycket matnyttigt i den om träning och tävling.

    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1934030198

    //Krille

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Jag har den inte, men kommer garanterat köpa den :)

    SvaraRadera