måndag 23 augusti 2010

Funderingar på ett pendeltåg

Idag lyckades jag och en kollega, två sällanpendlare, hamna på samma pendeltåg. En kollega, vi kan kalla honom Mattias eftersom han heter så, som för lite drygt ett år sedan inte var någon löpare. Om han var det så dolde han det bra, eller ljög som det egentligen heter. Veckan efter Stockholm Marathon förra året så var vi på leverantörsbesök i Ungern tillsammans och medans han läste Veckans Affärer, eller liknande tidning, på flyget så drog jag fram min favorittidning Runner´s World. Mattias har i efterhand sagt att han fnissade lite och tänkte något i stil med; Vilken tönt! Under resan så började han dock bli lite nyfiken, en hel del prat runt löpning och då framförallt marathon. Det bar sig inte bättre än att han under sommaren började springa så smått och av någon anledning så halkade han in på ett banaskal på Midnattsloppet. Tycke uppstod och vips så var han även anmäld till Stockholm Halvmarathon, som sprangs med gott resultat. Senare under hösten så började han fråga mig om Team Stockholm Marathon, en träningsgrupp i Stockholm som springer tillsammans med Stockholm Marathon som mål, och dagarna innan träningen drog igång så var han anmäld. Men han ville egentligen bara vara med och träna, men efter lite lätta påtryckningar så hade han också anmält sig till loppet. Så, på ett halvår hade alltså även Mattias kommit på det fantastiska med löpning. Lördagen den 5:e juni genomförde han även sitt första marathon, ett knappt år efter "fnysningarna" åt min favorittidning. Ryktet säger att även han är prenumerant idag.

Så, var var jag? Jo, pendeltåget var det. Mattias och jag åkte alltså pendeltåg tillsammans, gissa vad vi pratade om? Löpning såklart! Två löparnördar satt och diskuterade hur häftigt det vore att springa NY Marathon, eller hur kul det vore att springa Hamburg eftersom en kollega bor där, eller Shanghai. Sen var jag tvungen att kliva av, vi hade nog lätt kunnat prata på till Södertälje fram och tillbaka.

Mattias har till och med fått sin fru att anmäla sig till vinterns träning med TSM.

Vad säger ni, är inte detta en solskenshistoria?

3 kommentarer:

  1. När det klickar så klickar det ;) Roligt att de även "smittat" av sig på hans fru :) Du och Mattias får väl bestämma Er för NYC - och göra det tillsammans!!

    SvaraRadera
  2. ok då ska jag väl lägga min första kommentar, visste inte att det är din förtjänst att Mattias och hans fru började träna löpning och att han tom sprungit maran.
    Kommer ni springa någon mara ihop så kommer jag heja på dig...
    /K

    SvaraRadera
  3. Pernilla, Mattias har redan anmält sig och jag har skickat iväg en intresseanmälan NYC. Så nu är det bara att vänta och se, och skrapa ihop pengar kanske.

    K, tack för din kommentar. Du är välkommen med fler ;) Mattias och jag skall springa både Stockholm Halvmarathon och Lidingöloppet i höst, det ska tydligen vara fri entré :-)

    SvaraRadera