lördag 21 augusti 2010

En vecka kvar till tri-debuten!

I förmiddags under löparrundan så dök en tanke upp i mitt huvud:

Det är bara en vecka kvar till min triathlondebut!!!

Faan, det är hög tid att ta reda på hur allt funkar. Har man nummerlappen på sig när man simmar? Hur går växlingarna till? Vad ska jag ha för kläder på mig? Hur ska jag lägga upp kommande veckas träning för att det ska funka på söndag, trots allt är ju Lidingöloppet höstens stora mål?

Okej, mycket kan jag nog få reda på bara genom att läsa PM:et. Så, det är väl bara att göra det då. Men, det där med kläder är lite mer tricky, jag har ju inga tri-kläder. Jag tänker såhär, om jag under våtdräkten har mina spinningcykelbyxor och sedan drar på mig en cykeltröja för det tror jag att jag kan springa i också. Spinningcykelbyxan är något tunnare än mina vanliga cykelbyxor vilket borde göra det smidigare att springa i.

Träningen i veckan tror jag kommer att bestå av ett kvalitetspass löpning, ett brickpass, ett simpass samt ett kortare distanspass.

Vad tror ni om mitt upplägg? Alla tips och kommentarer uppskattas.

4 kommentarer:

  1. Här kommer lite tips Thomas.
    -Var på plats god tid innan start så att du slipper stressa.
    -Hitta din plats i växlingsområdet och lägg ut allt du behöver under cyklingen och löpningen på en handduk.
    -Sen är det VÄLDIGT viktigt att ta reda på vart du kommer upp ur vattnet, hur du ska springa för att komma till just din växlingsplats, vart du ska bege dig ut på cyklingen, vart du kommer in efter cyklingen, hur du hittar till din växlingsplats igen samt vart du ska springa ut någonstans. Just efter simningen kan man känna sig aningen groggy och då vill man absolut inte virra omkring i växlingsområdet.
    -Nummerlappen bör man ha fäst i ett nummerlappsbälte så att man kan ha den baktill under cyklingen och framtill under löpningen för oftast får man bara en nummerlapp. Har man inte ett sånt bälte kan även ett resårband eller nått sånt fungera.
    -Nummerlappen kan man antingen ha på sig redan under våtdräkten eller att man har den hängandes vid cykeln utan möjlighet då till att den blåser bort såklart. I kalmar hade jag inte på mig den under simningen.
    -Växlingar: när du kommit upp ur vattnet så av med våtdräkten på överkroppen, när du kommer till din plats i växlingsområdet så tar du av den helt och drar på dig strumpor(om du vill), cykelskor och hjälm sen så susar du iväg på cykeln. Cykla inte i växlingsområdet. I andra växlingen är det inga konstigheter.
    -Kläder: Om du tror att du kan springa en mil i dina spinningcykelbyxor så ska du absolut ha de på dig. Cykeltröja funkar att springa i men jag tycker att du ska ha den på dig även under våtdräkten. Kan vara svårt att få på en tröja när man är blöt och kanske stelfrusen.

    Hoppas jag fick med de viktigaste punkterna nu att komma ihåg.

    LYCKA TILL THOMAS!

    SvaraRadera
  2. Tack Alex, många kloka råd. Som du skriver är det nog viktigt att man förbereder växlingarna mentalt så att man vet vad man skall göra när de kommer.

    SvaraRadera
  3. Du lyckades svara precis på minuten dagen efter min kommentar :) Bra jobbat!

    SvaraRadera
  4. Haha, vilken tillfälllighet :-)

    SvaraRadera