torsdag 8 juli 2010

Mission accomplished

Gårdagen bjöd på tuff intervallträning i terräng. Jag började med att värma upp i 3km för att sedan sträcka ut lite inför de intervaller som jag i förväg listat ut skulle bli tuffa. Jag har långt ifrån lärt mig alla funktioner på min Garmin Forerunner 305, en av dessafunktioner är att ställa in intervallträning. Detta har jag nu lärt mig. Klockan var inställd på 10st intervaller a´ 1000m med 90sek vila mellan. Första löpningen började med ett bra motlut och pulsen drog iväg till 90% av max direkt, dessa 1000m tog 4.41. De 7 första löpningarna kändes ganska bra och jag kände mig stark, jag höll mig mellen 4.12 och  4.47. Tiderna berodde helt av vilket parti av banan jag var i. Men i slutet på sjunde löpningen så började det bli riktigt jobbigt, knäna fick vara mer och mer stöd under viloperioderna. Till råga på allt så började åttonde löpningen mitt i en backe vilket sög rejält, nionde löpningen var rejält jobbig också och var den långsammaste på hela passet. Känslan var att den var mycket långsammare än de andra, men den gick faktiskt bara på 4.54. Sista löpningen gick på ren vilja, dessutom var det mycket flacklöpning vilket hjälpte till. Efter dessa intervaller joggade jag ner i 2km för att avsluta med lite skön stretching.

När jag började passet vid 10.30 så var det 22 grader varmt och när jag avslutade 1,5h senare så var det 25 grader. Det var varmt nog som det var och jag kan bara gissa hur det varit om jag börjat vid 12-tiden. Puh!

Ett mål med denna vecka var att "springa in mig" på Ursviks samtliga spår innan Ursvik All In. Detta är nu avklarat i och med att jag sprang intervallerna i 10km-spåret och Elljus-femman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar