lördag 2 juli 2011

Långpasset som blev till teknikpass

När jag åkte ut vid lunchtid så tänkte jag mig ett långpass på kanske 10mil, men det blev bara knappt hälften. Det var några faktorer som orsakade detta, dels var det grymt varmt då jag kom ut lite väl sent då jag tog en rejäl sovmorgon eftersom jag inte ställt väckarklockan och dels tekniska problem. Det började med att luften i bakdäcket började pysa efter en dryg mil, vilket gjorde mig tvungen att stanna till och se vad problemet var. Jag har aldrig lossat ett bakhjul tidigare, vilket gjorde att jag fipplade en hel del. Dessutom höll jag till halvvägs ute i skogen vilket inte gjorde saken lättare. När jag lossat hjulet så testade jag att pumpa igen, vilket verkade lovande. Efter ytterligare fipplande gav jag mig iväg igen, men det höll bara några kilometer. Nu hade jag ju fått lite rutin på att lossa hjulet, så då kunde jag ju även byta slang. En vänlig cyklist, som såg ut att ha koll på läget, stannade till och frågade ifall jag behövde hjälp. Nej då det går bra, ljög jag. Det hade varit lätt att ta emot hjälpen, men vad hade jag då lärt mig? Jag har, med en gnutta allvar och en gnutta skämt, pratat om att jag borde "träna" på att byta slang under något träningspass, men nu behöver jag ju inte det.

Denna "teknikträning", som sammanlagt tog nästan en timme, gjorde alltså att passet blev betydligt kortare. Men jag lärde mig i alla fall att byta slang på bakhjulet.

Tack vare detta så hade jag också energi kvar för att köra ett simpass i Huvudstabadet. Inspirerad av Alex så körde jag ett "gnetpass", jag körde 200m insim och körde sedan 600m, 500m, 400m, 300m, 200m, 100m innan de slängde ut oss ur poolen. Skönt pass trots att det var lite trångt.

Imorgon vankas löpning i Hellas, tempo och distans återstår att se. Jag har aldrig kört där tidigare, men jag har hört att det ska vara bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar