onsdag 13 juli 2011

Kostråd och progressiva längder

Favoritfrukosten
Idag på lunchen fick jag en fråga angående tips på bra frukostar. Min absoluta favorit är en smoothie som jag gör varje vardagsmorgon bestående av frysta bär, ägg, grädde, youghurt och banan. Mycket energi, men jag gör av med en hel del också. Min kollegas problem är att hon inte äter frukost hemma innan hon åker till jobbet eftersom hon då kan sova lite längre, vilket leder till att hon är väldigt trött tills hon sätter sig på tåget då hon kan hälla i sig sin juice och äta sina mackor. Då piggnar hon till, men inte längre än att hon blir trött så fort hon kommer till jobbet och sätter sig och jobbar. Sedan blir det bättre när hon fått i sig en frukt på förmiddan, för att sedan falla framåt lunch igen. Det låter som klassiska blodsockersvängningar i mina öron. Det är väl på sin plats att påpeka att jag inte har någon som helst utbildning i ämnet mer än ett stort intresse. Jag gav henne lite tips om vad hon kunde äta till frukost och lite bra mellanmål. Föga överraskande tipsade jag om min smoothie, dock utan ägg och banan, alternativt naturell youghurt och någon bra müsli. Det ska bli spännande att se hur det kommer att gå.

Okej, jag har inte bara ägnat mig åt kvacksalveri utan jag fick in ett simpass ikväll också. Jag tränade med klubben på Eriksdalsbadet och huvudserien var 4x200m, 4x100m och 4x50m progressivt, dvs första skulle vara lugn och fjärde max. Jag fick aldrig riktigt till det, jag är väl i för dålig simform för att kunna pressa hårt nog.

3 kommentarer:

  1. Har du ägget i smoothien, eller äter du det kokt vid sidan om? Man tar bara upp ca 50 % av proteinet i råa ägg. Har man i ägget för att öka proteinhalten kan det ju vara tänkvärt, har man det bara för smakens skull är det ju sak samma.

    Kan för övrigt tipsa om Lindahls Ryska yoghurt med 17 % fetthalt till smoothien, så får du både grädde och yoghurt i ett. Personligen tyckte jag att den hade lite väl gräddig smak, men jag gillar inte grädde heller ;)

    SvaraRadera
  2. Hej Zandra,

    Jag har ägget i smoothien och jag har det för proteinets skull, jag tycker inte att det smakar något speciellt. Jag tror att jag hört tidigare att man "förlorar" ca 50% av proteinet, men verkar ha ignorerat det av någon anledning. Det får mig definitivt att omvärdera ifall jag verkligen skall ha äggen i. Finns det inte något positivt med att äta råa ägg?

    Rysk yoghurt måste jag ju prova, om inte annat så till mellanmålen på jobbet. Jag gillar ju grädde :)

    Tack för din kommentar!

    SvaraRadera
  3. Det finns nog ingen fördel med råa ägg jämfört med tillagade, annat än konsistens och enkelhetsaspekten då förstås. Anledningen till att proteinupptaget hämmas heter avidin och är ett proteinhämmande enzym. Avidin förstörs vid upphettning, därav att man tar upp proteinet i tillagade ägg.

    SvaraRadera