tisdag 26 april 2011

Tisdagkväll i marathonfart


Bilden på mitt tidigare inlägg visade mina Hyper Speed eftersom det är de skorna som jag tänker springa snabbt med i sommar. Dock så är jag lite tveksam ifall det verkligen är de som jag ska springa Stockholm Marathon i, jag tror att de är allt för "tunna" för det. Så därför blev dagens kompisar DS Trainers, då jag tror att chansen är betydligt större att jag kommer att springa i dom. Nog om det, över till kvällens pass.

När jag kom hem efter jobbet svidade jag om ganska kvickt och gav mig av bort mot sjöarna. Tanken med kvällens pass var att värma upp i två kilometer och sedan öka farten till mitt tänkta marathontempo. Målet med årets Stockholm Marathon är att, såklart, slå förra årets tid på 3.32. Men, jag har också tänkt att jag skall ha lite marginal så jag går efter 3.15. En tuff målsättning, jag vet, men inte helt orealistisk. Hoppas jag. Min löpträning i vinter har ju varit lite ofokuserad om man säger så.

Första kilometern ner mot sjöarna gick nog i något annat än uppvärmningstempo, redan efter 5.04 så plingade det till. Jag vet inte riktigt vad som fick benen att dra iväg, de var väl glada att vara hemma igen. Andra kilometern gick på mer normala 5.37, ordning på torpet. Framme vid Lötsjön så var det dags att öka tempot, jag höll lite koll på klockan i början eftersom jag inte har någon direkt känsla för vad som är 4.37 min/km. Jag klockade första marafartskilometern på 4.41 och tänkte att det ska jag väl kunna hålla. Följande kilometrar gick på 4.31/4.35/4.34/4.32, något snabbare än vad jag tänkt mig men eftersom det inte kändes för tufft så höll jag i. Halva passet hade alltså gått bra så det var väl bara att fortsätta, kilometertiderna som följde blev 4.30/4.36/4.33/4.37/4.42/4.45. De två sista gick i ett något långsammare tempo, men orsaken till det var nog mest att de gick på transportsträckan från Lötsjön och hem.

Utslaget på hela passet höll jag ett tempo på 4.43min/km och hade en snittpuls på 140slag/min vilket motsvarar 76% av max. Jag är ganska nöjd med kvällens pass, helt klart. Hädanefter kommer jag att fokusera på att hålla marathonfart på mina löppass så att benen lär sig vad de har att vänta sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar