onsdag 12 juni 2013

Hatade cyklister, och annat löst folk

Okej, nu ska jag försöka hålla tungan rätt i mun.

Imorse vaknade jag upp till nyheten att det finns cyklisthatargrupper på Facebook, det var en nyhet för mig i alla fall. Det är inget nytt att vi cyklister är hatade ute på vägarna, otaliga är de gånger som man blivit sprejad med spolarvätska, argt påtutade precis vid omkörning eller omotiverat tajta omkörningar. Jag vet att det är med livet som insats som jag ger mig ut på vägarna, även om jag försöker hålla mig till mindre trafikerade vägar och cykelvägar. Men att det finns människor som går ihop i grupp för att komma på vad man kan göra för att få oss cyklister från vägarna tycker jag är skrämmande. För att uttrycka mig milt.

Jag säger ingenting ifall någon skriker på mig eller tutar för full hals ifall jag gör något fel i trafiken, jag gör det definitivt själv. Men att få ett utbrott anser jag inte vara i närheten av hot och mordförsök, vilket det många gånger handlar om.

Självklart skall alla följa trafikreglerna, det är liksom därför de finns. Det märkliga är att vi svenskar gillar att storebror säger åt oss hur vi ska bete oss, men när det kommer till trafiken så är det vilda western. På något sätt verkar det som att cyklister är sämst, och minst omtyckta, av alla.

Min fasta övertygelse är att problemet är cykelvägarna, eller ännu värre kombinerade cykel- och gångvägar. Cyklister och gående är den sämsta kombinationen, där kan det smälla ordentligt. För att inte tala om vad som händer när mopeder är inblandade. Cyklar och mopeder är fordon och skall därför hålla sig på vanliga vägar. På så sätt tror jag att samspelet mellan bilister och cyklister ökar, och dessutom för alla stackars gående vara för sig.

Avslutningsvis måste jag bara få citera Åke Catos figur i Nöjesmassakern, tror jag att det var. "Krama varandra i trafiken"

2 kommentarer:

  1. Sunda tankar du har,precis som jag själv har. Jag håller mig på vägen när jag cyklar,av den enkla anl att jag kommer för fort och då hinner inte gående med eller utan hund att ta sig till den sida av gångbanan som är ämnat för gående innan kraschen är ett faktum om jag inte står på bromsarna så däcken skriker.Ursäkta uttrycket,"cyklister som finåker eller bara kör sakta och bra" kan även de vara på gångbanan eftersom de inte ska behöva vara ute bland bil"dårarna".Jag som tränar på cykel ska hålla sig på vägen så inga tillbud uppstår mellan gående och andra cyklister.
    Thomas,det var roligt att det inte bara var jag som har sådana tankar och åsikter,tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Dan att du delar med dig av dina tankar. Helt klart är det inte alldeles enkelt att "styra upp" trafiken, speciellt inte när vi cyklister är en väldigt ohomogen grupp. En kompis menar att det finns cyklister och "gångare" som råkar sitta på en cykel, lite som du själv är inne på, och jag är beredd att hålla med.

      Radera