tisdag 1 maj 2012

En dag på Södertörn

Nynäshamn, för många mest känt för sina färjor till Gotland. Så också för mig. Men jag har aldrig varit där, varken på Gotland eller i Nynäshamn. Förrän idag.

Christer, en av alla duktiga ledare i klubben, hade bjudit in till Förstamajcykel på Facebook och jag nappade såklart. Speciellt som prognosen lovat bra väder, eller mycket bra cykelväder om man ska vara noga. 12-14 mil hade utlovats, gott så.




Vi var ca 25 glada triathleter som rullade ut från Wallins vid Ringen strax efter nio i morse med sikte på just Nynäshamn. Något oklart ifall vi skulle åka i en grupp eller två, men jag tror att det helt naturligt blev två. Mattias lotsade oss på ett bra sätt ut från stan och ner mot Södertörn, tempot var klart högre än vad jag är van med men det gick bra ändå. Förutom vid ett parti när några skruvade upp tempot rejält och jag trodde att det var en bra ide' att hänga på. Men snart kom jag på bättre tankar.




Rätt som det var var vi framme i Nynäshamn. Jag kunde snabbt konstatera att sommarsäsongen inte riktigt kommit igång, inte ett öppet fik så långt ögat nådde. Vi fick nöja oss med sunkfika på grillen.

Efter en snabb fika gav vi oss av mot Torö, även det ett helt nytt ställe för mig. En liten bensträckare där, sedan vände vi mot mer kända marker.




Rosenhill är ett välkänt begrepp bland cyklister och motordito. Nu även för mig. I söndags besökte jag denna oas för förta gången, och nu vill jag bara tillbaka om och om igen. Idag fick vi sällskap på fikat av spättor och det blev mycket mc-snack. Roligast var nog när de berättade att en bra dag så ger de sig av efter frukost och åker hela dagen med några stopp för fika och lite röka. Och de kunde åka en femton mil ungefär. Femton mil?! Lite försynt berättade vi att vi redan var uppe i fjorton.





Många timmar och goda 20 mil efter att jag åkte hemifrån imorse var jag hemma med något som kanske kunde liknas vid runner's high. Grymt nöjd med dagens insättning på träningskontot.




- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar