torsdag 29 december 2011

Jag har blivit utmanad!

En lite kaxig kommentar var allt som behövdes, sedan var jag utmanad. Kommentaren var i stil med "Dags att börja träna då" och syftade till att min vän Susanne anmält sig till Ironman Kalmar, vilket även jag gjort. Susanne fick även stöttning av sin coach Pasi som kommer att lägga upp ett grymt program för att hon skall vara i bästa tänkbara form 18 augusti. Hur blev det såhär?

Nåväl, utmanad är jag och utmaningen består i att träna så många timmar som möjligt under januari månad. Träningen skall redovisas på Funbeat och skall vara "riktig" träning, dvs det skall vara triathlonträning såsom simning, cykling. löpning och styrketräning. Susanne påpekade att jag inte får räkna trappstädning, diskning etc. Ja ni förstår att stämningen är rejält uppiskad. Hur det går kommer såklart även kunna följas på våra bloggar. Vem vet, kanske kommer det att skrivas några rader på andra bloggar och i andra media också. Ett drömscenario vore att vi ligger väldigt jämnt inför 31 januari och TV Sporten gör ett reportage om sista dagens batalj. Oj, nu svävade jag visst iväg en aning.




 Vem är det då jag blivit utmanad av? Jo, Susanne är egenföretagande småbarnsmamma till två tvillingtjejer boendes på Visingsö utanför Gränna utan någon som helst träningsbakgrund. Ja, förutom de senaste åren då. Egentligen har jag inte så bra koll på hennes träning förutom att hon tycker mer om långa lugna pass än korta och smärtsamma. Då vår utmaning handlar om timmar så är det ju till hennes fördel, och i kombination med en oerhörd envishet och målmedvetenhet så är jag helt klart orolig. Susanne har dessutom full koll på allt som har med kost att göra, vilket förstås är en av nycklarna till ett hållbart tränande.

Vad vinner man då? Förutom äran så kommer det även ligga ett pris av monetär karaktär i potten. Exakt vad är inte hundra bestämt, men det kommer att handla om sportutrustning för ett kännbart belopp, en middag som förloraren står för eller varför inte ett spabesök. Vad det blir kommer att utkristallisera sig den närmsta tiden.

På söndag smäller det alltså. Frågan är vem, om någon, av oss som kommer att avstå nyårsfirande för att ta initiativet i tävlingen. Varför inte ett långpass direkt efter tolvslaget, med en glas champagne i handen?

Vad tror ni, vem kommer att vinna denna utmaning?

Let the best man win!

3 kommentarer:

  1. Spännande :-)
    Tycker att nån triahlon relaterad tillverkare/återförsäljare borde sponsra med vinster.

    SvaraRadera
  2. LYCKA TILL THOMAS! Suss blir en hård nöt att knäcka:-) En liten undring! Hur räknar man tid på styrketräning? Där beror det ju lite på hur intensivt man kör! Om man cirkulerar utan uppehåll mellan maskiner/övningar eller går och softar, snackar med polare emellanåt och 1 1/2 tim. på gymmet kanske "bara" innefattar typ hälften träning! Gott Nytt År!!!

    SvaraRadera
  3. Helt rätt Jens, någon borde ju vara intresserad. Har du något förslag? :-)

    Kalle, reglerna är inte helt satta på den punkten men såklart är det träningen som skall räknas även om man måste vila mellan seten och mellan övningarna. Dock så lär det väl visa sig ifall någon av oss börjar köra 3-timmarspass i gymmet, det är ju inte adekvat triathlonträning.

    SvaraRadera