söndag 4 mars 2012

Varför träna?




Fredagens samtalsämnen vid fikabordet är ofta planerna för helgen. Mina planer är ganska förutsägbara, verkar det som. I fredags fick jag frågan; Vad ska Thomas göra i helgen då, tre timmar spinning imorgon bitti eller? Det var ju bara att erkänna att så var fallet. Dock fick jag lite följdfrågor, som varför och hur och vad. Många intressanta frågor faktiskt.

Någon undrade om vi stannade och fikade, en intressant iakttagelse eftersom man ofta gör det när man cyklar ute. Men inte under ett spinningpass, jag brukar ha en par bananer och vatten medan andra kör både sportdryck och diverse power bars.

Någon undrade varför. Den frågan är ju svårare att svara på, mångbottnad om man säger så. En anledning kan vara att man tycker att det är kul. En annan kan vara att man vill må bra. Vanligast är nog ändå för att förbereda sig för den kommande säsongen, vare sig man siktar på en Ironman som jag eller andra distanser. I förberedelserna ingår både vanan att sitta på sadeln i många timmar, men även att bygga upp konditionen och styrkan. Dessa ämnen kan man bryta ner i det oändliga. För oss triathleter ingår ofta också en liten löpsnutt efter cyklingen, så kallad bricklöpning. Detta gör vi för att vänja benen vid att växla från cykel till löpning.

Någon undrade hur. Spinning i tre timmar är egentligen inte svårare än spinning i en timme, svarade jag. Man gör allt bara lite längre och kanske lite oftare. Ett spinningpass kan förstås byggas upp lite olika, men enligt min erfarenhet består de ofta av en uppvärmningsdel, kondition och/eller styrka och nedvärmning. I våra längre pass är framförallt uppvärmning och kondition/styrka betydligt längre, nedvärmningen är nog bara aningen längre. Exempelvis såg gårdagens pass ut såhär:

- Uppvärmning ca 30min. Här brukar stämningen var hög och uppsluppen.

- Backe ca 20min. Vi började att sitta med mycket motstånd och ökade gradvis avslutade stående. Stämningen aningen mindre uppsluppen.

- Mellantramp i 5-10min.

- Tröskel 1h10min. Varannan låt sittande med hög kadens, hög rpm alltså, och lite motstånd och varannan låt stående med låg kadens och mycket motstånd. Tanken var att ligga på en jämn puls strax under mjölksyratröskeln, dvs den belastning när kroppen börjar få problem att forsla bort mjölksyran som bildas i musklerna.

- Mellantramp/återhämtning 10min.

- Maxpulsintervaller 40min. 2min arbete och 2min vila. Härlig avslutning på passet, i arbetsdelen skulle vi jobba upp pulsen för att sista 15-30s ligga så nära max vi klarade av.

- Nedvärmning 5min.

Kort och gott inte så långt ifrån ett vanligt spinningpass helt enkelt.




- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar