måndag 19 november 2012

Thomas, en kenyan?

Jag har ett problem med min träning.

Minst.

Mitt problem kan i och för sig även vara min styrka. Jag är så fruktansvärt nyfiken, jag är kanske till och med en sökare. Vill du sälja en tidning till mig så ska det finnas en fet rubrik där det står "Så blir du en bättre löpare", typ. Lyckligtvis står det nu bara "Så blir du av med 20kg fett" eller "Så gör du bästa fredagsmyset" eller "Vårens/Sommarens/Höstens/Vinterns bästa lådviner" på löpsedlarna. Dom hoppar jag gärna över.

Den senaste tiden har jag funderat en hel del kring det här med distanspass. Vad är det egentligen? Man pratar ofta om att man skall kunna prata obehindrat under dessa pass. Visst kan det vara så. Men är det verkligen det enda sättet? I helgen snappade jag upp att skidåkaren Anna Haag bytt tränare för att köra sina distanspass hårdare, går inte det emot den verdertagna sanningen om att distanspass skall köras lugnt?

I senaste, tror jag, Runner´s World skriver man om hur kenyanerna springer sina distanspass. De börjar jättelugnt, sedan trappas farten upp succesivt  och avslutas sedan med lugn nedvarvning. Värt att testa tänker jag. Föga förvånande hade jag mest problem med att hålla nere farten i början och i slutet. Första kilometern gick på 5:22, andra gick på 5:11 och det skulle vara uppvärmningen, "bättre" vore kanske att ligga på 5:30-6:00. Sedan betade jag mig ner mot 4:30 som jag höll sista kilometrarna innan jag slog ner på takten lite och avslutade på 5:00. Jag gillade verkligen detta sättet att springa distans jämfört med att hålla ett jämnt tempo över hela passet, så det kommer jag nog att köra en tid framöver. Åtminstone tills jag läser om ett annat sätt.

Jag brukar aldrig ha musik i öronen när jag springer, har aldrig fattat vitsen. Däremot brukar jag lyssnar jag emellanåt på olika pod-sändingar, typ Kropp & Själ och Sommarpratarna. Idag lyssnade jag på Sébastien Boudet, bland annat känd från Nyhetsmorgon, som pratade om sin kärlek till surdegsbrödet. Kul, säger ni! Faktiskt, säger jag! Jag blev faktiskt riktigt sugen på att testa att göra surdegsbröd ikväll. We´ll see!

Tro om kenyaner äter surdegsbröd?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar