torsdag 24 november 2011

Flashback



Ikväll joggade jag bort mot Ursvik för att köra lite terräng, då jag skall försöka få in lite mer "styrkelöpning" den här säsongen. Man vill ju vara stark, vill man inte? Ursvik är ju innehavare av en av de tuffare terrängspåren i form av Extremespåret, men det var inte aktuellt för mig idag. Dock så blev det två varv på tvåochenhalvan, och det är minsann ingen lek det heller. Fokus låg på att trycka på med korta steg uppför och rulla avslappnat utför, det senare är ju definitivt något jag behöver komma på hur man gör. Jag försökte tänka på hur man gör när man åker utför, då är ju nyckeln att våga luta sig så mycket framåt det bara går.

Hur var det med flashbacken då? Jo, medans jag sprang runt där i Ursvik så körde Sundbybergs IK skidträning för tioåringar plus minus nåt år och tankarna gick direkt 30 år tillbaka i tiden då jag själv började åka skidor. Det visste ni kanske inte, men min skidkarriär började ganska tidigt. Att den sen slutade långt innan den hunnit få fart är en annan sak. Hursomhelst, när jag såg dessa killar och tjejer springa runt där med stavarna i högsta hugg i sina snygga grönvita SIK-overaller fick jag bilden av mig själv som det rödhåriga busfrö i Hägglunds IOFKs röda overall och mössa och mina snygga Elanskidor. Vad hände med skidkarriären då? Jo, den tog slut vid nio års ålder i en saxbacke någonstans i Ångermanland. Kanske var det Sollefteå, kanske var det Härnösand. Minns inte så noga. Jag blev i alla fall avhängd av min, i alla fall vid den tiden, betydligt starkare tvillingbror. Sanningen var den att jag var otroligt lat i den åldern, ingen kunde nog då tro att uthållighetsidrott skulle bli min grej. Att det skulle dröja ca 30 år att komma på det är en annan sak.

En sista liten sak/reflexion. En "nackdel" med att ha så hårt tränande vänner som jag har är att man får stå ut med att få nobben på en träningsförfrågan på grund av träningsvärk. Det är väl kanske normalare att man får det för att man jobbar över, är för trött eller något annat. Men just träningsvärk har jag nog aldrig drabbats av förut, men jag smålog en gnutta för mig själv. Vi får köra i Ursvik en annan gång Mia :-)


- Posted using BlogPress from my iPad

2 kommentarer:

  1. Det ska vi absolut göra!! Men passa dig, jag är ruggit i terräng nu med mina nya skor! ;-) Bra gjort att du tog dig iväg.

    SvaraRadera
  2. Oops, låter nästan som att jag också måste köpa trailskor :-)
    Känslan i benen är i alla fall hur skön som helst, kan bli lite träningsvärk av detta

    SvaraRadera