tisdag 19 mars 2013

Tisdag i zon 1

Idag har jag varit ledig och hela dagen har jag befunnit mig i zon 1. Jag låg länge kvar i sängen, åt t o m frukosten i sängen, och kom således ut på löppasset ganska sent.

Jag har länge funderat över vad skillnaden är mellan att träna i zon 1 och zon 2, eftersom jag alltid legat i zon 2 på mina distans- och långpass. Under utbildningen i helgen tryckte man på vikten av att förlägga dessa pass i zon 1 eftersom träningseffekten är som störst och återhämtningstiden är som kortast där. Pulsen skall ligga mellan 50 och 70% av maxpulsen i zon 1, jag har haft en tendens att ligga upp mot 80%.

Så från och med idag ska jag ge pulszon 1 en allvarlig chans. Därför ställde jag in min Garmin på zon 1 och gjorde vad jag kunde under passet för att hålla mig där, men det var inte lätt. Dock så visade det sig efteråt att jag faktiskt snittade 70%. Kul!

Passets sträckning var lite diffus till en början, men av gammal vana styrdes den in mot stan. Efter att jag kommit över komigångångesten så bestämde jag mig för att passet skulle bli 20km och det är bra precis slottet t o r. När jag närmade mig slottet hörde jag en speaker som pratade skidor och när jag kom fram visade det sig att det var minivasan. Jag fick inte vara med, troligen eftersom jag inte hade några skidor, och inte heller någon medalj. Men jag fick blåbärssoppa och en påse nötter. Inte illa!




- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar