söndag 15 september 2013

Stockholm Halvmarathon 2013 - Race report

Vilken dag!

Vilken tävling!

Allt var så perfekt igår. Vaknade upp med en bra känsla i kroppen, åt en långfrukost, kollade triathlon-VM på tv och hann med att äta lunch också. Sedan åkte jag in och mötte upp min adept/kollega Linnea. Vi lämnade våra grejer på jobbet, mycket praktiskt. Sedan körde vi lite uppvärmning tillsammans och snackade lite nervöst igenom loppet.

I startfållan träffade jag på Henrik, utan kamera på magen. Vi pratade lite om vad vi siktade på för tider, lite om vädret och lite om Ö till Ö. Faktiskt. Minutrarna gick snabbt och jag blev i vanlig allt mindre kontaktbar. Sedan gick startskottet och det blev full fart. Nej, det blev det inte. Det blev en minuts promenad fram mot startlinjen. Men efter det blev det fart. Jag kom iväg riktigt bra och benen var glada direkt. Lite småryckigt var det i början, men inte så farligt. Kilometrarna gick och jag kom snart ikapp farthållarna för 1:30, och det kändes ju jättebra eftersom det var den tiden jag siktade. Jag passerade dom då benen kändes så bra, jag låg hela tiden 5-10s snabbare per kilometer än plan. Vid ca åtta km hade jag min första lilla dipp, men med lite vatten gick det över snabbt. Milen passerade jag på 40:47, vilket gav mig en jättebra känsla. Här någonstans började jag bli lite trött, men kilometertiderna ökade bara någon sekund. Jag fick en massa pepp av Mattias och Caroline strax efter Stadshuset och det gav mig en massa ny energi. Vid Slussen stod Erica och Anna och skrek, vilket också gav massa energi. Alex stod på så många platser att jag knappt kommer ihåg hur många, det gav också en massa energi.

På Södermälarstrand passerar man 15km och då började jag intala mig själv att jag skulle klara 1:30. Jag började tänka positiva tankar om att det bara var några få kilometrar kvar. Vid 17-18km är det ett tufft parti, men jag kände mig ändå stark. Här börjar tiderna dra iväg lite, men jag låg två minuter på rätt sida enligt schemat vid passeringen av 18km. Jag började fundera på om jag skulle slå av lite då jag ändå kände att jag skulle klara målet, men det kändes aldrig rätt då det var så mycket folk som var ute och tittade på. De struntade såklart i vilket, men ändå. Det var superskön stämning sista biten på Söder, både bland löpare och bland publik. Vid Götgatan stod en lite tjej och sjöng, jag var bara tvungen att ge henne en applåd. Nere vid Slussen stod Erica och Anna och skrek igen, Anna sprang med några meter och skrek. Kul!

Nu var det bara att rulla på mot målet. En kille bredvid mig började spurta, så då gjorde jag det också. I mål noterade jag att tiden blev 1.27.40 ungefär. Damn! Det var ju klart bättre än vad jag vågade hoppas på. Mitt pers var därmed putsat med fyra minuter. Officiellt visade sig min tid vara 1.27.38.

Jag stannade kvar i målfållan och pratade med lite folk. Efter en liten stund kom Linnea in och hennes tid blev 1:40. Träningen i sommar har verkligen gett resultat, hennes pers putsades med sex minuter. Starkt jobbat!

Kvällen avslutades med middag hos Mia och Mårten, de ville höra allt om min ÖtillÖ-upplevelse. Det blev en jättetrevlig kväll med god mat och gott att dricka.

Vilken dag!

1 kommentar: