tisdag 4 oktober 2011

Fart och fart

I lördags stod det snabbdistans på schemat. Vädret var snudd på sommarlikt, trots att träden skvallrade om att hösten trots allt är här. Inget fel på hösten, men det var faktiskt ganska skönt att inse att man borde valt kortbyxor och t-shirt istället för längre varianter. Jag mötte upp min löparvän Susanne för att jogga ner mot sjöarna. Vi hade olika upplägg för dagen, jag skulle som sagt köra snabbdistans och Susanne skulle köra 800-ingar och vi bestämde att jag skulle köra mitt pass först. Vid Gröna stugan stannade vi till och stretchade lite innan jag gav mig iväg. Första kilometern gick riktigt fort, aningen förvånande då jag inte alls hade någon bra känsla i kroppen. Redan på andra kilometern började det bli kämpigt och sedan fick jag, just det, kämpa. Kämpa kämpa! Jag lyckades hålla ihop det hyggligt och klockade av 5-kilometarn på 19.43. Oj vad jag hade önskat att jag haft en slurk vatten med mig, jag var helt ökentorr i munnen efteråt. Men vem tänker på sånt?

20111001-124326.jpg


Efter snabbdistansen var det dags att agera hare för Susanne på hennes 800-ingar. Tanken var att jag skulle se till så att tempot höll sig kring 4:40-tempo, men det visade sig vara alldeles för lågt. Vi höll oss istället mellan 4:11 och 4:20, så Susanne fick i hemläxa att våga springa sina intervaller i minst 4:20-tempo. I´m cruel!

20111001-124202.jpg


Miranda dök också upp och agerade publik, påhejare och fotograf. Mycket uppskattat inslag!



Ikväll var jag tillbaka på Sundbybergs IP och även ikväll vankades det intervaller, men den här gången var allt på mina villkor. På gott och ont. Siktet var inställt på 3:45-3:50 på kvällens tusingar och trots att känslan inte var den bästa så lyckades jag ändå klämma till med serien 3:44/3:34/3:41/3:40/3:38/3:40. Jag har ju blivit bortskämd med att ha sällskap på mina intervalltisdagar. Eller mina och mina, det är ju inte så länge sedan det var jag som var sällskapet. Ni var saknade mina vänner!

Nu blir det lite lugnt och sansat igen fram till på lördag då det är dags att trycka på igen. Min träning är verkligen pulserande.

3 kommentarer:

  1. Nästa vecka ser vi ut att bli många! Jag, Mattias och Henrik, och så kanske Mia och vem vet, kanske även Krister?

    Vad har du på schemat nästa tisdag`?? 8 * 400m? ;)

    SvaraRadera
  2. Bra sprungit! Jag ser fram mot att snart vara på banan igen!.. hi hi..

    SvaraRadera
  3. Grymt Miranda vad du kan få ihop folk :-) Ni kan förbereda er på 400-ingar...

    Tack Mia, jag försökte göra mitt bästa. Jag ser också fram emot att få se dig på banan igen :-)

    SvaraRadera