söndag 9 december 2012

Test, fest och pest!

Vilken grym helg det blev!

På många sätt!

Igår var jag ute på Bosön tillsammans med en massa klubbkompisar från SCT för en dag fylld med träning, tester och föreläsningar. Och glädje förstås! Förmiddagen började med styrka och rörlighet lett av Marika och det var grymt jobbigt, en del övningar var jag inte ens i närheten av att greja. Men det gav ju lite uppslag för övningar att lägga till de jag redan gör. Glädjande var väl att jag inte var ensam om att inte ha det lätt.

Efter styrka/rörlighet stod löpskolning och Coopers test på tur. Även om jag nog har koll på tekniken så är det jättebra att gå igenom någon gång då och då. Coopers blir jag alltid lika nervös inför, inte riktigt säker på varför men troligen för vetskapen om att det kommer att göra så jävla ont. Speciellt i halsen efteråt, eftersom luften är så torr. Jag tycker att jag fick till löpningen ganska bra, varvtiderna blev riktigt jämna och jag tappade inte alls mot slutet. Min tid blev 11:03 och det är 25s långsammare än i februari, vilket förmodligen beror på att det var längre in på säsongen och att det var efter en galen mängd träning under januari. Förhoppningsvis kommer vi att ha en ny testdag i februari igen och det är då gårdagens resultat ska jämföras.

Efter lunchen, som bestod av Viltmästarskav med champinjoner och lingon, så höll Bernhard Hirschauer från Triathloncoachen en föreläsning om träning i allmänhet och triathlon i synnerhet. Jag fick väl inga direkta aha-upplevelser, men det är alltid bra att få repetition på hur man skall tänka gällande sin träning. Dock så krävs det långt mer än en timmes generella råd för att fördjupa sig i detta komplexa ämne.



När Bernhard berättat hur man skall träna så föreläste Mikaela Person om hur man skall äta för att prestera. Mikaela, som gör sin MSc i nutrition på Karolinska Institutet, berättade om allt från vikten av timingen i när man äter före, under och efter träning och tävling till vad och hur mycket. Fokus låg mycket på vikten av kolhydrater för att prestera, ju längre desto viktigare. Tydligen. Tyvärr gick vi igenom avdelningen fett alldeles för fort, förstod jag Mikaela rätt så var anledningen att den har väldigt liten påverkan på våra prestationer. Dock fick jag med mig lite från den avdelningen ändå. Precis som med Bernhards genomgång var en timme alldeles för lite, det skulle vara väldigt intressant att få ta del av mycket mer av Mikaelas kunskaper.

Lördagen fortsatte sedan med ett supertrevligt glöggmingel hemma hos Jenny, som bakat smarriga lussekatter och grymma Rocky roads. Visst, det blev lite träningssnack men det fanns plats för annat också. Socker och margarin var heta ämnen :-)

Helgens pest fick dagens långpass stå för. Ironi. Det var helt fantastiskt att glida fram i ett vintervackert Stockholm. Två timmar njutning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar